Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Danske børn vil være buddhister

Danske børn helt ned til 10 år fascineres af buddhismen, fordi den dyrker lykken. Og så hjælper det, at mange kendte er buddhister

, 12. august 2008 kl. 10:32
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Foto: Colourbox

Teenageidolerne Orlando Bloom og Kate Bosworth er det. Ligesom Hummels direktør, Christian Stadil og komikeren Mia Lyhne gør det – bekender sig til buddhismen.

Faktaboks

Buddhister i Danmark

Omkring 4.000-5.000 danskere er konverteret til buddhismen fra 1970 til 2005. Størstedelen i de sene teenageår og op til 40 år. Den senseste tid er børn helt ned til 10 år dog også begyndt at interessere sig for religionen.

I alt er der omkring 20.000-25.000 buddhister i Danmark, langt de fleste er herboende vietnamesere, thaier og tibetanere.

Der er mange forskellige retninger indenfor buddhismen, men de fleste danskere følger den tibetanske buddhisme, som den verdenskendte Dalai Lama er overhoved for.

Kilde: Aarhus Universitet

Vil du vide mere om buddhisme?

Læs »Theos rejse« fra 1999 af Catherine Clément. Roman særligt til unge om verdens religioner.

Læs »Hvordan staver man til gud?« fra 1996 af Marc Gellman og Thomas Hartman.

Meld dig til det næste kursus for unge i foråret 2009, som foregår på Phendeling - Center for Tibetansk Buddhisme, Nørregade 7B, 2.th. 1465 København K. Tlf. 40 59 45 08.

Og nu er trenden begyndt at brede sig til danske teenagere.

- Vi ser en spirende interesse for buddhisme blandt de helt unge. De er ikke mindst inspireret af de mange kendte både herhjemme og i USA, som kalder sig buddhister, siger ph.d. i religionshistorie og buddhismeforsker ved Aarhus Universitet, Jørn Borup.

For livsnydere

De seneste år er en lang række voksne danskere, kendte som ukendte, begyndt at dyrke buddhismen. Ligesom de unge er de tiltrukket af den østerlandske tro, fordi den er mindre streng og mere for livsnydere end flere andre religioner, vurderer Jørn Borup.

- Buddhisme er som skræddersyet til tidsånden med fokus på individet, på selvudvikling og spiritualitet. Det betyder også noget, at det er ret uforpligtende at kalde sig buddhist – man ikke skal leve op til en masse krav og påbud som i kristendommen og islam, siger han.

Ekstern lektor i teologi ved Aarhus Universitet, Mogens S. Mogensen, er enig.

- Omkostningen ved at blive buddhist er heller ikke så stor som for eksempel ved at blive muslim. I dag ser mange nok islam som en 'farlig' religion, mens buddhisme er in, siger han.

Første ungdomsgrupper

Landets buddhistiske centre og organisationer mærker også den stigende interesse for religionen – børn og unge mellem 10 og 15 år er i løbet det seneste år begyndt at komme på flere centre.

- Den senere tid har vi fået en del henvendelser fra forældre, som har efterspurgt arrangementer for børn og unge. Der har typisk været tale om unge, som ikke ville konfirmeres som deres jævnaldrende, men som i stedet var interesserede i at lære mere om buddhisme,  siger underviser ved Phendeling, Center for Tibetansk Buddhisme i København, ani Tenzin.

Interessen har betydet, at centret i foråret oprettede en ungdomsgruppe, hvor børn og unge mellem 10 og 15 år lærte den buddhistiske tro at kende. En af dem er 14-årige Clara Luna Michéelsen fra Charlottenlund.

- Det føles bare som den rigtige religion for mig. Jeg kan godt lide, at der ikke er en masse krav, udover at man skal tænke positivt, også om dem, man ikke kan lide.

Debat om artiklen:
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
12.08-2008 | 12:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.08-2008 | 12:46 af Lars Nunnegaard
Og så har Buddister respekt for alt levende!
 
 
12.08-2008 | 13:03 af Slet Mig
Buddistisk terror:
http://www.iivs.de/~iivs01311/EN/links.htm

Hvornår mon vi forstår at alle religion, kristendom, buddisme og islam har sine ekstremister?
 
12.08-2008 | 13:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.08-2008 | 13:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.08-2008 | 13:47 af Jonas Jakobsen
At kalde buddhismen en "individfikseret" religion er nu ikke helt korrekt. Buddha lagde jo netop vægt på at at OPLØSE troen på en seperat og fra andre amennesker adskilt individualitet - og betonte i særdeleshed individets sammenfletning med resten af verden, samfundet og andre individer. I den betydning er buddhismen holistisk og ikke individualistisk. At buddhismen på den anden side formulerer en vej til personlig frigørelse og lykke kan ikke ses som en dyrkning af individuelle særpræg og den selvcentrerede, tidstypiske selvudviklingskultur - da lykken netop ligger i friheden fra den ulidelige egocentrisme, der ofte præger vores hverdagslige omgang med virkeligheden, andre mennesker og os selv.
 
 
13.08-2008 | 18:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.08-2008 | 09:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.08-2008 | 14:16 af Ole Wolf
Herligt: Den vestlige udgave af buddhisme er langt hen ad vejen en form for New Age, men hvis man går dybere ind i buddhismen med dens dyrkelse af karma-begrebet, når vi frem til et menneskesyn, hvor man lader være med at hjælpe handicappede, fordi det giver dårlig karma og den slags. Føj!
 
26.08-2008 | 15:36 af Andrej Korobejnikov
Det er tejn på at i Danske samfund findes stadig klove.. selfmotiverende og dejlige børn. Godt.. for "demokrater"
 
 
03.09-2008 | 23:05 af Carsten Overgaard
Jeg troede at der var en religion her, som ikke kunne bruges til genopdragelse idet at er op til personen selv at flytte sig, men der tog jeg fejl.

http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/The_Krolong_Temple_and_School
 
 
09.09-2008 | 14:27 af Jens-Erik Olsen
Ole Wolf du har ikke fattet noget som helst om karma, det vil kun være godt for ens karma at hjælpe andre.
Allan Lindmark det var nogle underlige sider du har fundet frem, de har intet med buddhisme at gører. Budskabet i Buddhismen er at du ikke må slå ihjel, det værer sig dyr eller mennesker. Så det er svært at begå terror i
Buddhismens navn.
 
23.09-2008 | 13:58 af M. J.
Hvor er det tragisk at de kristne i Danmark har en så forskruet udgave af Kristendommen, at unge mennesker slet ikke finder Kristendommen interessant længere.

I den sande Kristendoms-udgave.....dvs. med Jesus som Mentor og Couch.... hvor målet er næstekærlighed og fred både i mennesket og i verden omkring det......kan man ikke finde nogen religion mere tiltalende.

Jeg forstår slet ikke hvorfor de kristne der følger Jesu' undervisning ikke er mere fremtrædende i det danske samfund?
 
NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites