Danmark vil bruge 13 milliarder på Femern før tysk okay
Projektet med Femern er et "i dansk sammenhæng særligt groft eksempel" på at presse et projekt igennem.


Femern-forbindelsen er med sine 62 milliarder kroner ikke alene et historisk dyrt byggeri.

Den er også et "i dansk sammenhæng særligt groft eksempel" på at presse et projekt igennem, mener den danske Oxford-professor og ekspert i store offentlige projekter Bent Flyvbjerg ifølge Ingeniøren.

Da et bredt politisk flertal i sidste uge besluttede at give Femern A/S lov til at indgå kontrakt med entreprenørerne om at bygge selve tunnelen, gav man samtidig grønt lys for en udbygning af jernbanen fra Ringsted til Nykøbing Falster til en pris af 7,5 milliarder kroner.

Det er penge, som skal betales af de forventede indtægter fra den kommende Femern-forbindelse.

Med den beslutning er der brugt i alt 13,2 milliarder kroner - eller en femtedel af budgettet - allerede inden Tyskland har godkendt de 18 kilometer betonrør på bunden af Femern Bælt.

Det viser en oversigt, som Ingeniøren har udarbejdet med hjælp fra kilder tæt på projektet.

Dermed har de danske politikere ifølge Bent Flyvbjerg med et amerikansk udtryk gjort projektet "too big to fail", uanset hvad de tyske myndigheder ender med at beslutte.

- Danmark vil bare have den forbindelse. Den aktuelle adfærd er endnu et eksempel, skriver professoren i en e-mail til Ingeniøren.

- Det er en smart måde at gøre det på, hvis man ønsker at presse projektet på den anden side af point of no return.

- Men det er ikke smart ud fra betragtninger om effektiv og demokratisk ressourcebrug, tilføjer han.

Helt på linje er adjunkt Morten Skou Nicolaisen fra Aalborg Universitets Institut for Planlægning.

- Der er bundet så mange penge og politiske løfter, at der skal komme en katastrofesag, før man dropper Femern-tunnelen fra dansk side, siger han.

Han mener, at jernbanen til Nykøbing F. næppe blev opgraderet her og nu, hvis ikke det handlede om at styrke Femern-projektet.

- Der er mange andre steder i Danmark, hvor en indsats for skinnebåren trafik havde været mere aktuel, siger han.

Den tyske miljøgodkendelse ventes at blive afklaret ved tyske domstole i de kommende år. Forventningen er, at det vil tage to år.

Først i 2028 ventes Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland at blive åbnet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.