Costa Concordia tager allersidste tur inden ophug
Vraget af krydstogtskibet Costa Concordia slæbes de sidste 18 kilometer inden ophugningen.


Den sidste tur på havet for vraget af krydstogtskibet Costa Concordia er - hvis alt går efter planen - overstået tirsdag morgen eller formiddag.

To slæbebåde står for operationen med at slæbe vraget 10 sømil - 18,5 kilometer - fra den ene side til den anden side af havnen i Genoa i det nordlige Italien.

Det 290 meter lange skib skal slæbes fra den såkaldte Seawall-kaj til Molo Ex Suberbacino-dokken.

Operationen er planlagt til at begynde mandag klokken 20.30 dansk tid, og den er sat til at vare i 11 timer.

300 personer har været involveret i operationen siden klokken 16 for at gøre skibet klar.

Seks slæbebåde begyndte da at trække Costa Concordia væk fra kajen.

- Det er den mest udfordrende skrotningsoperation af et skib, der nogensinde er gennemført i Italien - og sandsynligvis i hele verden - både når det gælder størrelsen på fartøjet og de forhold, hvorunder vraget holdes flydende, skriver konsortiet Ship Recycling, der står for at hugge Costa Concordia op.

Krydstogtskibet ramte undersøiske klippeskær ved den italienske ø Giglio 13. januar 2012.

32 mennesker omkom ved katastrofen, hvor skibet delvist kæntrede og længe lå i havnen i Giglio.

Det tog 30 måneder for bjærgningsspecialister at få skibet rejst, få det til at flyde og slæbt til Genoa.

27. juli ankom skibet til havnen i Norditalien. Her er det blevet tømt for mange indvendige dele, sådan at skroget kan bringes ind i de områder af havnen, hvor vanddybden ikke er så stor.

Ship Recycling siger, at processen med at skrotte skibet ventes at vare i 22 måneder.

Omkring 80 procent af skibet ventes at blive genbrugt, herunder 50.000 ton stål og andet metal.

/ritzau/dpa

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.