Corydon: Dong skulle sælge aktier for at leve
Dong måtte have ny kapital for at fortsætte, siger finansminister Bjarne Corydon (S) om kritik af Dong-salg.
Finansminister Bjarne Corydon forsvarer salget af Dong-aktier til Goldman Sachs.
Finansminister Bjarne Corydon forsvarer salget af Dong-aktier til Goldman Sachs. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Dong havde ikke klaret sig, hvis Finansministeriet ikke havde solgt en mindretalspost af aktier til den amerikanske investeringsbank, Goldman Sachs, samt pensionskasserne ATP og PFA.

Det siger finansminister Bjarne Corydon (S) til TV2 News efter Dongs forhenværende administrerende direktør Anders Eldrup har kaldt aktiesalget en "fejl". Dong havde ikke tid til at vente på aktiesalget, mener finansministeren.

- Så havde man løbet en ganske stor risiko for, at Dong var løbet ind i meget væsentlige problemer. De stod i en situation, hvor de var så dårligt ratede (værdisat) på kreditmarkederne, at de var begyndt at have svært ved at låne penge, siger Bjarne Corydon.

- De havde simpelt hen for stor gæld og foretog for store investeringer uden at have tilstrækkelig mange penge. Det var - efter min mening - et problem, vi skulle have løst.

Han understreger, at Dongs bestyrelse enstemmigt opfordrede ham til at handle, fordi energiselskabet ikke kunne køre videre uden ny kapital. Så måtte aktiviteterne lukke, forklarer finansministeren.

- Vi stod med et stort selskab, der havde ganske store vanskeligheder, der skulle løses, hvis de overhovedet skulle have mulighed for at føre den strategi videre, som blandt andet Anders Eldrup stod fadder til, nemlig at investere så kraftigt og risikovilligt i havvindmølleparker, siger Bjarne Corydon.

Han afviser, at visse danske pensionskasser blev udelukket fra at byde på Dong.

- Danske pensionskasser var meget, meget velkomne til at investere i Dong. Det var en fuldstændig åben mulighed for dem. Flere af dem undersøgte muligheden grundigt, men fravalgte den vej, siger Bjarne Corydon.

- Til sidst endte vi med at have en dansk pensionskasse om bord - nemlig den, som vi alle er en del af, ATP./ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.