Britiske toppolitikere fedtet ind i indflydelses-skandale
To tidligere udenrigsministre i Storbritannien bliver beskyldt for at modtage penge for at yde indflydelse.
Jack Straw til venstre i billedet ses her bag den tidligere premierminister Gordon Brown.
Jack Straw til venstre i billedet ses her bag den tidligere premierminister Gordon Brown. Foto: Arkivfoto./AP


Mod tusindvis af pund har to britiske parlamentarikere angiveligt tilbudt at gå private virksomheders ærinde i de politiske korridorer i London.

Det er i hvert fald beskyldningerne i en dokumentar lavet i samarbejde mellem den britiske tv-station Channel 4 og avisen The Telegraph.

Der er tale om politikerne Jack Straw og Malcolm Rifkind, der begge tidligere har været udenrigsministre for Storbritannien i henholdsvis 2001-2006 og 1995-1997.

I programmet bliver de fedtet ind i det, der i britiske medier bliver omtalt som "cash for access" eller på dansk "penge for indflydelse", fordi de på optagelser med skjult kamera tilsyneladende tilbyder et kinesisk firma at bruge deres politiske indflydelse til fordel for virksomheden for mindst 5000 pund om dagen svarende til godt 50.000 kroner.

Jack Straw, der er en af Labour-partiets toppolitikere, afslører også, at han "under radaren" brugte sin indflydelse til at ændre EU-regler til fordel for en virksomhed, der betalte ham 60.000 pund om året.

Ifølge avisen The Guardian har Straw nu henvendt sig til parlamentets ombudsmand og suspenderet sig selv fra Labour.

Rifkind fra Det Konservative Parti har også rettet henvendelse til ombudsmanden. Han har angiveligt sagt, at han kunne sørge for "brugbar adgang" til samtlige britiske ambassadører i verden i kraft af sin status, og at han var villig til at rette spørgsmål til ministre på firmaets vegne uden at nævne det.

Begge politikere afviser dog, at de skulle have brudt nogle regler, så længe de oplyser om deres økonomiske interesser i parlamentets relevante registre over medlemmernes interesser.

I en skriftlig udtalelse omtaler Labour beskyldningerne mod Straw som "foruroligende", skriver Guardian.

Det er ifølge The Guardian tredje gang, at medier har afsløret villige politikere, men det er endnu ikke blevet bevist, at der er sket ulovligheder i de pågældende tilfælde.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.