Kinesernes mange cykler bliver oftere og oftere overhalet af store, skinnende benzinslugere. Kinas økonomi har nemlig speederen i bund i øjeblikket – og det vil befolkningen også have.
Salget af store luksusbiler og kæmpe terrængående køretøjer eksploderer i øjeblikket i Kina. Eksperter regner med, at salget af de store biler stiger 40-45 procent i år.
I denne uge er samtlige store bilfabrikker i Kina til det årlige bil-show i Beijing. Og her er det Cadillacs, store Mercedeser og otte-personers køretøjer, der hitter.
»Kinesiske købere kan typisk lide større biler, og de har ressourcerne til at gå efter dem,« siger bilanalytikeren Tim Dunne til AP.
Miljø er ikke en by i Kina
Firmaerne kaster sig med glæde over Kina, som er verdens næststørste marked for biler efter USA. I forvejen er væksten i USA lav, og mange amerikanere køber i dag miljøvenlige biler frem for de store CO2-syndere.
I Kina har man ellers rigeligt af problemer med miljøet. 16 af verdens 20 mest forurenede byer er kinesiske, og landet ventes at blive verdens største CO2-udleder i år. Men det får ikke kineserne til at spare på benzinen, fastslår Nis Høyrup Christensen, der forsker i kinesisk miljøpolitik ved Dansk Industri og Center for Business Politics.
»Miljøbevidstheden blandt forbrugerne er stadig meget lav. I lang tid har det handlet om at skabe økonomisk vækst, mens miljøet er kommet i anden række. Der er kommet en købekraftig middelklasse i Kina – og biler står højt på ønskelisten.«
Lang vej igen
I takt med at bilosen lægger sig som dyner over Kinas storbyer, er politikerne begyndt at trække i håndbremsen. Under OL vil man forsøge at få halvdelen af Beijings biler ud af byen, og man er også begyndt at indføre større afgifter. Men der er langt igen, fastslår Nis Høyrup Christensen:
»Der er ikke tegn på, at man for alvor vil skrue op for afgifterne for at bremse forureningen. Dilemmaet er, at øgede afgifter på forbrug af benzin også vil ramme den fattige landbefolkning.«