Bilka i modvind: Får høvl for spækhugger-præmie
Kunderne er vrede på supermarkedskæden, der har en rejse til en omdiskuteret dyrepark i førstepræmie i en konkurrence. Parken har fået kritik for at holde spækhuggere i fangenskab.
Spækhuggere skal ikke være opvisningsdyr, mener dyreværnsorganisationer. Og blandt Bilkas kunder er der også utilfredshed med, at supermarkedskæden som præmie udlodder en rejse til en dyrepark, der netop har spækhuggere i fangeskab.
Spækhuggere skal ikke være opvisningsdyr, mener dyreværnsorganisationer. Og blandt Bilkas kunder er der også utilfredshed med, at supermarkedskæden som præmie udlodder en rejse til en dyrepark, der netop har spækhuggere i fangeskab. SCANPIX arkiv


En konkurrence, som lige nu udbydes af Dansk Supermarkeds Bilka-forretninger landet over, har mødt kritik på kædens Facebook-side. Det skriver Jubii.dk.

Konkurrencen er et samarbejde mellem Bilka og Animal Planet, hvor kunder opfordres til at samle på 'dyrekort', som udleveres, når man handler for 100 kroner. I 1. præmie kan du vinde en rejse til Florida for hele familien.
Det er netop den store præmie, som vækker Bilka-kundernes vrede på de sociale medier. Turen inkluderer nemlig entré til Discovery Cove og Seaworld.

"Det er usmageligt"

Sidstnævnte dyrepark er særligt kendt for sine sine spækhuggere og mødte massiv kritik, efter at filmen "Blackfish" havde premiere i januar 2013.

Filmen er en dokumentar, hvor filmholdet følger spækhuggeren Tilikum, som har været ansvarlig for tre personers død. Dokumentaren viser de konsekvenser, det kan have at holde spækhuggere i fangenskab.

- Hold kæft, hvor er det usmageligt at Bilka støtter op om det værste dyremishandling som vi andre slås for at få boykottet. Fedt at lære børnene at det er okay at holde dyr i fangenskab på den måde, lyder en af de utilfredse kommentarer på Bilkas Facebook-side i forbindelse med kampagnen, som også bliver markedsført i en tv-reklame rettet mod børn.

- Hvad tænker I på!! Seaworld er dyremishandling af værste skuffe! Hold op jeg blev forarget da jeg lige så reklamen, lyder endnu en kommentar på dyrekort-konkurrencen.

Dansk Supermarked: Vi tager kritikken til os

Hos Dansk Supermarked har man ifølge pressechef Mads Grand taget kritikken til sig.

- Det er selvfølgelig super ærgerligt, at vi skal tale om det i stedet for selve kampagnen. Men det er klart, at det skulle vi have været opmærksomme på, siger Mads Grand til Jubii.dk

- Lige nu er vi i dialog med vores samarbejdspartner i kampagnen (Animal Planet, red.) for at se, om vi kan finde et alternativ til 1. præmien.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.