Autoværksteder advarer: Dette vil koste 400 job
Fremover skal biler kun være 65 procent skadede, før de skrottes. Det vil betyde værkstedslukninger, lyder det.
Den såkaldte skrotlov er igen til debat. Arkivfoto.
Den såkaldte skrotlov er igen til debat. Arkivfoto. Foto: Colourbox/free


Flere autoværksteder risikerer at blive lukket, hvis den såkaldte reparationsgrænse på skadede biler efter planen bliver hævet efter 2015, skriver autobranchens fagblad Motormagasinet ifølge Nordjyske.

Nye tal fra Forsikring & Pension viser, at der i 2014 blev repareret 2852 ekstra biler i forhold til året før frem for at blive erklæret totalskadet.

Regeringen vedtog i forbindelse med sin vækstpakke i 2013 at hæve reparationsgrænsen midlertidigt fra 65 procent til 75 procent.

Det betyder, at en bil, der førhen skulle være skadet 65 procent for at være totalskadet, nu skal have skader svarende til 75 procent af bilens værdi, før den skrottes.

Den aftale udløber ved udgangen af 2015.

- Reparationsgrænsen er stærkt hæmmende for hele autobranchen. Mange biler, som sagtens kan repareres, vil næste år blive skrottet på grund af den uhensigtsmæssige grænse, der koster mange arbejdspladser og samtidig belaster miljøet, siger underdirektør i Autobranchen Danmark, Michael Nørregård, til Motormagasinet.

Autobranchen anslår, at den hævede reparationsgrænse har givet mellem 300 og 400 arbejdspladser. Desuden fremhæver branchen også, at grænsen på 75 procent har været med til at knække kurven, så der bliver ansat flere lærlinge.

- Det kan i høj grad tilskrives forhøjelsen af reparationsgrænsen, siger Michael Nørregård til Motormagasinet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.