Analytiker tror konkurrenter står bag B&O-interesse
Andre spillere i radio- og tv-branchen vil have mest ud af at købe Bang & Olufsen, vurderer aktieanalytiker.


Der er interesse fra flere sider for at købe den traditionsrige danske hi-fi-producent Bang & Olufsen.

Og spørger man aktieanalytiker Morten Imsgard, som følger selskabet for Sydbank, så er det mest oplagt, at det er andre aktører i radio- og tv-branchen, som har kastet sin kærlighed på selskabet.

- Det giver langt mest mening for en spiller i industrien at købe B&O. Det, som B&O mangler, er størrelse, påpeger analytikeren og uddyber:

- Så en aktør, der i forvejen har betydelig mere skalafordel end B&O, og som kan bruge det som et luksusbrand til at supplere mere mainstream brands, vil være oplagt.

Han påpeger, at man tidligere har set teknologivirksomheder, som har specialiseret sig i at producere sine produkter billigt, købe sig til at kredit hos forbrugerne ved at overtage hæderkronede mærker.

- Den kinesiske computerproducent Lenovo købte IBMs pc-division (i 2005, red.) og er i dag en af mest afgørende spillere på markedet, fordi de fik et stærkt brand i Vesten, som de aldrig selv kunne have opbygget, påpeger analytikeren.

Han vurderer, at det en potentiel køber vil betale for ved et køb af Bang & Olufsen netop er varemærket, i den globaliserede verden kaldet brandet, og selskabets kompetencer inden for højttalerteknologi.

Spørgsmålet er så, hvor meget det er værd.

Spørger man de handlende på aktiemarkedet, så udløser nyheden om købsinteressen en kursstigning på over 25 procent, hvilket sender markedsværdien lige over tre milliarder kroner.

Ifølge Morten Imsgards beregninger svarer det nogenlunde til, hvad virksomheden ville være værd, hvis den fik vendt den nuværende stribe af underskud til en rentabel forretning.

- B&O er i den situation, at man de seneste år ikke har kunnet tjene penge, og det vanskeliggør en forhandlingsproces med en eventuel køber. Det viser, at B&O har mere behov for at blive solgt, end køberen har for at købe dem, påpeger Morten Imsgard.

Til gengæld betyder salget af Automotive-divisionen tidligere på året, at virksomheden efter Imsgards vurdering har penge nok til at takke nej, hvis et købstilbud ikke er tilstrækkelig attraktivt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.