"Åndedrætsværn? Det er for besværligt"
Hovedentreprenøren på metrobyggeriet i København CMT har fået 65 strakspåbud og to forbud af Arbejdstilsynet på tre måneder. Ikke godt nok, erkender Copenhagen Metro Team.
Metroarbejdere højtryksspulede en entreprenørmaskine uden åndedrætsværn. Det udløste et strakspåbud fra Arbejdstilsynet.
Metroarbejdere højtryksspulede en entreprenørmaskine uden åndedrætsværn. Det udløste et strakspåbud fra Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynets rapport, september 2014


Åndedrætsværn? Det er for besværligt. Sådan lød beskeden, da Arbejdstilsynet 1. september besøgte metrobyggepladsen ved Nørrebroparken i København.

Her kunne Arbejdstilsynet konstatere, at en metroarbejder højtryksspulede en entreprenørmaskine uden åndedrætsværn.

Byggeformanden stod i nærheden og inspicerede arbejdet.

"Han oplyste, at han godt vidste, at der skulle anvendes åndedrætsværn ved højtryksafrensening. Men at det havde været for besværligt at hente det for så lille en opgave," skriver en tilsynsførende i rapporten.

Det manglende åndedrætsværn udløste et strakspåbud til Copenhagen Metro Team (CMT). For det kan skade luftvejene, hvis der ikke bliver brugt ordentligt sikkerhedsudstyr.

Det er bare et ud af i alt 67 strakspåbud og forbud, som hovedentreprenøren CMT har fået på en af de 21 metrobyggepladser i juni til september.

Svejsede uden sikkerhedsbriller

Få dage før havde Arbejdstilsynet udstedt et forbud til samme entreprenør på byggepladsen ved Trianglen.

En indlejet vikar fra vikarbureauet Atlanco havde sine egne briller på, da han svejsede og ikke beskyttelsesbriller.

Siden maj har Arbejdstilsynet ført et skærpet tilsyn med metrobyggeriet, fordi der gennem lang tid har været store problemer med arbejdsmiljøet.

CMT: Et komplekst byggeri

Hos CMT arbejder man for at få antallet af strakspåbud ned, og der bliver sat pris på Arbejdstilsynet indsats.

”Antallet af strakspåbud er for højt. Derfor har vi intensiveret vores indsats med at dele viden om arbejdsmiljø mellem byggepladserne og sikre, at vores ansatte arbejder under gode forhold,” siger Jens Munch, kommunikationschef hos den italienske hovedentreprenør.

Han påpeger, at der ikke sker flere arbejdsulykker på metrobyggeriet end i resten af byggebranchen.

”Vi har 21 byggepladser midt i København, hvor vi udfører et meget komplekst byggeri. Det giver udfordringer med arbejdsmiljøet, men det er noget vi hele tiden arbejder med og forbedrer løbende,” siger Jens Munch.

Ikke vælge den nemme løsning

CMT har i samarbejde med Metroselskabet i august intensiveret indsatsen for et bedre arbejdsmiljø, blandt andet ved at blive bedre til at dele erfaringer mellem byggepladserne, når der opstår nye løsninger eller problemer.

Det kan være indretning af arbejdspladsen eller brug af personlige værnemidler.

Jens Munch understreger, at det ikke accepteres, at byggeledere og ansatte ude på byggepladserne går på kompromis med sikkerheden.

”CMT har ansvaret for arbejdsmiljøet, men det kræver også, at vores medarbejdere bidrager. Hvis en ansat ikke bruger åndedrætsværn, så får han at vide, at det skal han gøre. Det er meget vigtigt. Der skal være opbakning til, at den ansatte vælger den sikre løsning, ikke den nemme,” siger Jens Munch.

3F: Metroen trænger til et holdningsskifte

Hos 3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes fagforening i København mener formand Jens Kirkegaard, at det dårlige arbejdsmiljø handler om et holdningsproblem ude på pladserne.

"Når der bliver ved med at være problemer med arbejdsmiljøet, så kan det tyde på at der er et holdningsproblem på metrobyggeriet. At man ikke tager arbejdsmiljøet på metroen alvorligt nok," siger Jens Kirkegaard

Han er dog positiv over for den nye aftale, som Metroselskabet og CMT har indgået i august for at skabe et bedre arbejdsmiljø.

"Men det er vigtigt, at de, der leder og fordeler arbejdet på de konkrete arbejdssteder, tager opgaven alvorligt. Deres holdning til arbejdsmiljøet smitter af på de ansatte," siger Jens Kirkegaard.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.