23 bilmærker testes for snydesoftware efter VW-skandale
Der er indikationer på, at andre bilmærker har snydt med udledning, men det fremgår ikke hvor meget og hvordan
VW-ingeniørerne svindlede blandt andet med bilernes dæktryk og blandede dieselolie sammen med motorolie for at få bilerne til at bruge mindre brændstof. Bedrageriet begyndte tilbage i 2013, og fortsatte indtil foråret i 2015, hvor det blev opdaget.
VW-ingeniørerne svindlede blandt andet med bilernes dæktryk og blandede dieselolie sammen med motorolie for at få bilerne til at bruge mindre brændstof. Bedrageriet begyndte tilbage i 2013, og fortsatte indtil foråret i 2015, hvor det blev opdaget. Foto: Kevin Hagen/AP


Siden september har det tyske Kraftfahrt-Bundesamt, som regulerer markedet for motorkøretøjer, været i gang med at teste flere forskellige bilmærker for at se, om de snyder på vægten med mængden af udledning.

Det er sket ved at udføre test af 50 modeller fra 23 tyske og udenlandske bilmærker i kølvandet på skandalen med snydesoftware, hvor Volkswagen blev taget i, at visse biler udledte op mod 40 gange mere NO2, end bilerne var godkendt til.

Det drejer sig blandt andet om BMW, Mercedes, Alfa Romeo, Fiat, Ford, Volvo, Opel, Hyundai, Mazda, Peugeot, Renault, Toyota samt de biler, som allerede har været gennem test.

På basis af data er der identificeret delvist højere udledning i nogle test, men det skal evalueres yderligere, inden der er resultater, lyder det onsdag i en pressemeddelelse fra Kraftfahrt-Bundesamt, KBA.

KBA siger videre, at Volkswagens offentlige erkendelse satte gang i undersøgelsen, men der har desuden været "verificerede indikationer fra tredjepart angående usædvanlig udledning af emissioner".

Undersøgelsen blev sat i gang af den tyske trafikminister, Alexander Dobrindt, kort efter, at de amerikanske myndigheder offentliggjorde skandalen, som straks gik verden rundt.

- Siden slutningen af september har KBA undersøgt, hvorvidt mere manipulation af emission, i særlig grad af nitrogenoxider, har fundet sted, skriver KBA.

Knap 500.000 biler er berørt i USA, mens det samlede tal for hele verden er på 11 millioner biler.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.