Sorte og mørkeblå paraplyer med et par orange og røde indimellem dækker mod regnen for de mange fremmødte medarbejdere i DSB, der torsdag eftermiddag står foran Arbejdsretten.
De støtter deres fagforening Jernbaneforbundet og LO i striden om, hvorvidt DSBs nye medlemskab af arbejdsgiverorganisationen Dansk Industri er lovligt eller ej.
Togpersonale og DSB i benhårdt opgør: Nu skal Arbejdsretten afgøre striden
Stationsbetjent hos DSB Vedligehold Jens Jørgen Norman Jensen tilbyder straks en plads under sin paraply.
- Der kunne godt have været lidt bedre vejr. Men det sender et vigtigt signal om, at det ikke er noget, vi bare vil finde os i. Det kan ikke komme igennem, uden at folk bliver hørt, siger han til Avisen.dk.
Manglende klarhed om overenskomst
I december 2017 valgte DSB at melde sig ind i Dansk Industri. Det betød, at størstedelen af DSBs godt 7.300 ansatte ville blive omfattet af en privat overenskomst i stedet for den offentlige overenskomst, som de hidtil havde været dækket af.
Men Dansk Jernbaneforbund frygtede dårligere arbejdsforhold og ringere løn for de ansatte og såede tvivl om, hvorvidt det var lovligt for en 100 procent statsejet virksomhed at melde sig ind i en privat arbejdsgiverorganisation. Derfor meldte Dansk Jernbaneforbund til kamp mod arbejdsgiveren, og den er altså nu endt i Arbejdsretten.
- Det er på tide, at DSB begynder at behandle deres ansatte ordentligt, lyder det i højtaleren ud over forsamlingen.
Det medfører store tilråb.
Ventetiden skaber utryghed
Foran Arbejdsretten på Sankt Annæ Plads i København styrter regnen ned. Op mod 100 gule veste er samlet for at støtte fagforeningen. I løbet af de tre timer, hvor medarbejderne står foran Arbejdsretten, er der indsat taler og forskellige indslag. Imellem disse spilles der musik. Humøret og gejsten er høj, men frustrationen og usikkerheden over de fremtidige arbejdsforhold er til at tage og føle på.
Maiken Tomlinton er lokomotivfører og lokalformand for Lokomotivførerne i Kalundborg. Hun håber på, at sagen bliver afgjort til de ansattes fordel. Det betyder, at de forbliver på den offentlige overenskomst og ikke overgår til den private. Hun kan i den grad mærke utrygheden blandt sine kolleger.
- Vi er rigtig mange, der ikke aner hvilke arbejdsvilkår, vi får i fremtiden, fordi DSB har lavet om i alle vores lokalaftaler. Nu har der i over et halvt år været generel utryghed om vores fremtidige arbejdsvilkår. Vi aner ikke, hvordan vores arbejdstidsaftaler, tjenester eller løn ser ud fra 1. oktober. Det er frustrerende, for vi er mange med familier, der skal have hverdagen til at gå op, siger hun til Avisen.dk.
Ansættelsesfundamentet ophører
Dansk Jernbaneforbunds medlemmer står foran Arbejdsretten for at vise, at det ikke kun er forbundsledelsen i fagforeningen, der har meldt til kamp. Franciska Sørensen er togfører og arbejdsmiljørepræsentant i DSB, og hun håber på, at de fortsat
- Vi er statsansatte, så vi skal være ansat under statslige forhold. Ventetiden udløser stor frustration hos os alle sammen. En kollega kom hen til mig og udtrykte sin bekymring for arbejdstiderne, om man nu kunne få familielivet til at gå op, og om lønnen, siger hun til Avisen.dk.
Mange af de ansatte hos DSB arbejder til tider på skæve tidspunkter, om natten, i weekenderne og juleaften. Det er deres familier - ifølge Franciska Sørensen - indforstået med. Faste arbejdstidsregler for de ansatte og varsling om arbejdstid i god tid er vigtigt for at familielivet i sidste ende også kan gå op. Og den del er usikker lige nu.
Flere af de ansatte i DSB stiller nu sig selv spørgsmålet: Når vi som offentligt ansatte kan ende på en privat overenskomst, hvem bliver så de næste? Politibetjentene, sygeplejerskerne eller sågar lærerne?