7.800 kroner. Det beløb bad Trafik- og Byggestyrelsen for over en måned siden lavprisselskabet Ryanair om at betale til Peter Sig Kristensen og hans familie.
Men familien har stadig ikke set skyggen af pengene. Det skriver Finans.
Aflysning lig med dyrere billetter
Familien blev i sommer ramt af, at Ryanair lukkede selskabets base i Billund og dermed aflyste en række fly.
De alternative rejser, som Ryanair i stedet tilbød, passede ikke med de hotelbookinger, som familien allerede havde lavet. Peter Sig Kristensen fik derfor billetterne refunderet.
Men de nye billetter, som familien købte gennem et andet flyselskab, blev væsentligt dyrere. Peter Sig Kristensen bad derfor Ryanair om at betale forskellen, som han har krav på ifølge EU-reglerne.
Det nægtede Ryanair, og så gik Peter Sig Kristensen til Trafik- og Byggestyrelsen.
Ryanair overskrider tidsfrist
Styrelsen gav familie delvis ret og fastlog den 7. marts, at Ryanair skal betale familien 7.800 kroner.
Derfra havde Ryanair fire uger til at overføre pengene til familien. Men familien har intet hørt.
- Da vi talte med dem i første omgang fremhævede de, at de selvfølgelig lever op til de nationale myndigheders regler og afgørelsen, siger Peter Sig Kristensen til Finans.
Flyselskabet vil ikke stille op til et interview om sagen, men skriver i en mail til Finans:
"Ryanair fortsætter med at leve fuldt op til EU261-lovgivningen."
Sagen kort
Det er langt fra første gang, Ryanair bliver anklaget for at dårlig opførsel.
Som Avisen.dk ved flere lejligheder har skrevet, har Ryanair i lang tid været i karambolage med den danske fagbevægelse, der ikke mener selskabet behandler dets personale ordentligt.
Konflikten kulminerede, da Arbejdsretten den 1. juli fastslog, at fagbevægelsen havde ret til at varsle og iværksætte en konflikt til støtte for kravet om en overenskomst for piloter og besætningsmedlemmer på Ryanairs baser i København.
Det fik efterfølgende Ryanair til at opgive deres base i København.