"Vigtig meddelelse. I er forpligtede til at have jeres arbejdstelefoner på jer permanent og tage dem. Hvis I ikke svarer, bliver I trukket i løn."
Sådan lyder beskeden fra en medarbejder på transportvirksomheden Kurt Beier Transports kontor i Esbjerg til virksomhedens rumænske chauffører. Det fremgår af en besked, som Avisen.dk har set.
Chaufførerne bliver også trukket i løn, hvis virksomheden mener, at de har brugt for meget diesel, fortæller en tidligere medarbejder. Han blev trukket i løn for den diesel, som han brugte på at holde motoren kørende om natten, så han kunne tænde for aircondition-anlægget, når han skulle overnatte i sin lastbil om sommeren i Syditalien.
Dummebøder til chaufførerne er det seneste eksempel på, hvordan den danske vognmand Kurt Beier Transport behandler sine rumænske chauffører. Avisen.dk har tidligere afsløret, at den danske transportgigant er blevet dømt for underbetaling ved en rumænsk domstol.
Virksomhedens praksis med at trække chaufførerne i løn tyder på en relation mellem arbejdsgiver og arbejdstager, som er bygget på kontrol og sanktioner, vurderer Søren Kaj Andersen, som er lektor og centerleder ved Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet.
- De eksempler tegner et billede af en temmelig håndfast praksis, som vi ikke normalt kender over for danske lønmodtagere, siger han.
Den rumænske lastbilchauffør Petrisor Popa har taget billedet af den besked, hvor Kurt Beier Transports medarbejder truer med at trække chaufførerne i løn, hvis de ikke tager telefonen.
Her kan du se beskeden. Artiklen fortsætter under billedet:
"Vigtig meddelelse. I er forpligtede til at have jeres arbejdstelefoner på jer permanent og tage dem. Hvis I ikke svarer, bliver I trukket i løn.", står der på rumænsk på beskeden.
Mens Petrisor Popa kørte for Kurt Beier Transport blev han ofte ringet op af den medarbejder, der har sendt beskeden.
- Når han ringede, råbte han ad mig og sagde, at jeg var åndssvag og sindssyg. Hvis jeg ikke tog telefonen, ringede han til kontoret i Padborg og sagde, at han ikke længere ville have mig som chauffør, siger Petrisor Popa, der dog ikke selv blev trukket i løn, mens han arbejdede for Kurt Beier Transport.
- Alle fra Kurt Beier i Esbjerg taler på den måde til chaufførerne, de viser os ikke respekt. Jeg bryder mig ikke om, at man taler sådan til lastbilchauffører, som er i et fremmet land for at skabe et bedre liv for dem selv og deres familier, siger han.
Avisen.dk har forsøgt at få en kommentar fra den medarbejder, der har sendt beskeden. Han arbejder stadig på Kurt Beier Transports kontor i Esbjerg.
- Det kan jeg ikke udtale mig om, siger medarbejderen og smækker røret på, da Avisen.dk taler med ham.
Vi har valgt at anonymisere medarbejderen, da han ikke er en del af virksomheden ledelse, men Avisen.dk er bekendt med hans identitet. Det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra Karsten Beier, som er direktør i Kurt Beier Transport.
Beskyldt for at stjæle diesel
En anden rumænsk chauffør fortæller, at han er blevet trukket i løn flere gange, mens han arbejdede for Kurt Beier Transport.
- Hvis jeg blev nødt til at have aircondition kørende om natten, blev jeg ringet op af en på kontoret i Esbjerg, som sagde 'hvad fanden laver du, sluk for motoren, du kommer til at betale for det', fortæller Traian Mailat.
Fra kontoret i Esbjerg kan Kurt Beier Transport følge med i, hvor meget diesel der er i tanken på hver enkelt lastbil, de har kørende. Flere og flere vognmænd bruger denne teknologi, oplyser DTL, der er brancheorganisation for de danske vognmænd.
Hvis der pludselig mangler diesel i tanken, går alarmen hjemme på kontoret. Det oplevede Traian Mailat en dag, da han havde parkeret på en skrå vej.
- De ringede og sagde, at der manglede 17 liter diesel. De troede, jeg havde stjålet det, så de trak 82 euro fra min løn, siger Traian Mailat.
De 17 liter diesel var ikke forsvundet, men bare løbet ned i den en ende af tanken. Selvom det viste sig at være en fejl, lykkedes det ikke Traian Mailat at få pengene igen, fortæller han.
- Den virksomhed prøver at tage penge fra chaufførerne for hvad som helst, siger han.
DTL bekræfter, at alarmen kan slå ud ved en fejl, hvis lastbilen eksempelvis kører om bord på en færge, hvor brændstoffet løber over i den ene side af tanken.
I videoen herunder kan du se, hvordan Kurt Beier Transports virksomhed er skruet sammen.