Taxavognmænd undrer sig over, at skatteyderne skal betale størstedelen af regningen, når helt almindelige borgere tager en hyrevogn til byen for at drikke sig fulde, eller når rige forældre sender ungerne med taxa til badminton.
Der er tale om de såkaldte flexture, der koster kommunerne 63 millioner kroner om året. Tanken er at sikre kollektiv transport i tyndtbefolkede områder, men folk benytter sig også af servicen, når der er busser i nærheden - og til mange andre ting end at komme i skole og til lægen. Det fortæller vognmænd til Radio24syv.
- Du kan bestille en flextur og blive kørt ind på et værtshus - og tilbage igen, når du har drukket de bajere, du skal. De ture kører vi, siger vognmand Solvej Henningsen, der har taxaer i den sønderjyske by Rødding, til Radio24syv.
Hun mener, at det er "langt ude", sådan som ordningen med flexture bliver brugt.
- Jeg havde forestillet mig, at flexture var til gamle folk, der ikke havde råd til en taxa. Jeg havde slet ikke forestillet mig, at vi skulle køre til værtshuse. Men hvis kommunen giver tilbuddet, så er man jo godt dum, hvis man selv betaler, siger vognmand Solvej Henningsen til Radio24syv.
Hvis man bestiller en flextur med en taxa, så betaler kommunen det meste af kilometerprisen. Ideen er at lade folk uden for de store byer komme nemt omkring og samtidig undgå tomme busser.
I den nordvestsjællandske by Asnæs bestiller folk blandt andet flexture til biografen.
- I starten snakkede vi om, at det var helt vanvittigt, at de skulle have en taxa, siger vognmand Varny Damgaard fra Asnæs Taxa i Nordvestsjælland til Radio24syv.
Man behøver ikke at bo på Lars Tyndskids mark for at bestille flexture. Det er også muligt i udkanten af Aarhus Kommune, kommuner i Københavns omegn og nordsjællandske kommuner som Rudersdal.
- Jeg har talt med en central figur i Rudersdal Kommune, og det viser sig, at velhavende borgere bestiller flexture til deres børn, når de skal til badminton, fordi det er nemmere end at tage fri fra arbejde og køre børnene selv, siger direktør i 4x48 Taxi Nord, Carsten Aastrup, til Radio24syv.
En anden nordsjællandsk kommune med flexture er Egedal Kommune. Venstre-borgmester Willy R. Eliasen vil få sin administration til at evaluere ordningen efter at have hørt vognmændenes historier.
- Det lugter strengt af misbrug, siger borgmester Willy R. Eliasen til Radio24syv.
Ifølge trafikselskabet Movia på Sjælland er det billigere at tilbyde folk flexture med taxa end busser.
- Vi plejede at køre rigtig mange busser rundt med få mennesker i det vestsjællandske. Det er der ingen grund til at gøre, siger Jens Peter Langberg, chef for flextrafik i Movia, til Radio24syv.
Prisen på en flextur på Sjælland er 24 kroner for 10 kilometer - derudover koster en kilometer seks kroner. Hvis du kører uden for kommunen er prisen 36 kroner for 10 kilometer og seks kroner per ekstra kilometer. Det er væsentligt billigere end en normal taxatur, der koster cirka 16 kroner per kilometer.
Man kan bestille flexture mellem klokken 06:00 og 23:00 på Sjælland - tidsrummet kan variere en smule fra landsdel til landsdel. Du skal bestille en flextur to timer inden afgang. Du kan risikere at køre omveje for at samle andre borgere - maksimalt 15 minutter ekstra på en 10 minutters tur.
Så mange penge bruger kommunerne på flexture, fordelt på trafikselskaber:
Nordjylland:
Kommunernes udgifter: Kr. 4.392.633
Antal passagerer: 102.060
Midtjylland:
Kommunernes udgifter: Kr. 6.142.368
Antal passagerer 99.273
Syddanmark:
Kommunernes udgifter: Kr. 3.014.544
Antal passagerer: 53.040
Fyns trafik:
Kommunernes udgifter: Kr. 14.600.000
Antal passagerer: 101.429
Sjælland:
Kommunernes udgifter: Kr. 34.772.000
Antal passagerer: Ukendt
Kilde: Radio24syv