Virus koster Corona milliardtab

Nyheder
Firmaet bag eftertragtede ølmærker som Corona og Budweiser melder om store tab på det kinesiske marked. (Foto: Scanpix)

Corona øllen er ikke i høj kurs. Firmaet bag oplyser, at de har tabt 1,1 milliarder kroner siden virussen med samme navn brød ud.

Ingen vil have corona – hverken virussen eller den ellers normalt så populær øl fra Mexico.

Øllene, der er blevet drukket i massevis rundt omkring i verden, slår folk nu en stor bue udenom. Det fortæller firmaet bag Corona, Anheuser-Busch In Bev, der også ejer ølmærkerne Budweiser og Stella Artoris.

Anheuser-Busch In Bev har haft det værste kvartal i ti år. De har mistet over 1,1 milliard danske kroner i Kina alene siden den frygtede virus brød ud, og er ikke blege for at skyde skylden for det store tab direkte over på coronavirussen.

Firmaet havde budgetteret med et stort salg i Kina blandt andet på grund af det kinesiske nytår, som normalt sender ølsalget i vejret. Det er dog gået i den stik modsatte retning.

Der er ikke blevet drukket særlig mange Corona øl i Kina i løbet af de seneste par måneder og det kan mærkes på bundlinjen. Scanpix

Selvom man kunne tro, at det er fordi øllen deler navn med den frygtede sygdom, er det ikke derfor firmaet har tabt penge. Det er derimod fordi smittefaren har holdt folk væk fra både restauranter og natteliv.

– Vores produkter sælges først og fremmest på restauranter, i nattelivet og når folk går ud med deres venner, forklarer direktøren Carlos Brito til den engelske avis Independent.