Vil have ordentlige vilkår for ansatte: Flertal kigger på arbejdsforhold, når de køber flybilletter

(Foto: Foto: David Leth Williams/Ritzau Scanpix/arkiv)

Et flertal af danskerne er klar til at betale mere for en flybillet, hvis det sikrer flyselskabets personale ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Når danskerne sætter sig til rette i flysædet for at tage på ferie, familiebesøg eller forretningsrejse, har det for flertallet stor betydning, at piloterne, stewardesserne og de andre ansatte i flyselskabet får en ordentlig løn og arbejder under ordnede vilkår. Det skriver Fagbladet 3F.

Det viser en undersøgelse foretaget af bureauet Analyse & Tal for Flyvebranchens Personale Union (FPU) og HK. Her svarer 61 procent, at det er “afgørende” eller “ret vigtigt”, at de rejser med et flyselskab, hvor de ansatte har ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Samtidig erklærer 54 procent sig villige til at betale flere penge for en flybillet for at sikre, at lønnen og vilkårene for flypersonalet er i orden.

- Det viser, at der er en voksende gruppe af forbrugere her i landet, der er blevet langt mere bevidste. Det er et lyspunkt i et ellers meget mørkt luftrum, når man kigger andre steder hen i Europa, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Når det handler om at vælge mellem billige flybilletter og ordentlige forhold for de ansatte, er det dog ikke alle flyrejsende, der er konsekvente. Ifølge undersøgelsen har knap en tredjedel af danskerne valgt ikke at rejse med et flyselskab, der havde ry for dårlige løn- og arbejdsvilkår, men over halvdelen svarer, at de ikke har fravalgt et flyselskab af den grund.

- Det er selvfølgelig ikke godt nok. Men jeg synes, at vi i samarbejde med de faglige organisationer, arbejdsgiverne og politikerne er nået langt i forhold til at få sat fokus på, at vi ønsker ordentlige forhold for de ansatte i luftfartsbranchen, siger Anders Mark Jensen.

Vicedirektør Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet Tænk, oplyser til Fagbladet 3F, at undersøgelsen bekræfter Forbrugerrådet Tænks egne undersøgelser i forhold til danskernes forbrugsvaner.

- Danskerne lægger vægt på ikke at få en dårlig smag i munden, og at tingene er i orden. Uanset, om de køber et stykke chokolade eller en flybillet, ønsker de ikke at få et medansvar for umoralske forhold, siger han. 

Ifølge Vagn Jelsøe, er det svært for forbrugerne at omsætte moral og holdninger til handling, når det kommer til at købe flybilletter, som sikrer ordenlige løn- og arbejdsvilkår for flyselskabernes ansatte

Forbrugerrådet Tænk kan godt se idéen i en form for mærknings- eller fairtrade-ordning for flyselskaber. Samtidig ser Vagn Jelsøe dog mange udfordringer ved en sådan ordning.

- Tanken er besnærende, men det vil kræve, at du som forbruger kan have tillid til ordningen og være sikker på, at den billet, som du køber, faktisk gør en forskel. Det vil kræve en uafhængig kontrol af flyselskaberne. Desuden vil man skulle passe på ikke at sætte nogle nationalistiske standarder, som kun SAS ville kunne leve op til eller byde ind på, siger Vagn Jelsøe.

Fagbladet 3F