De udskældte IC4-tog, som endnu ikke er kommet på skinner, er kommet for at blive. For det er alt for dyrt at trække sig ud af kontrakten.
Det fastslår Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- Vi er bundet til de tog. Det vil koste milliarder og få uoverskuelige konsekvenser, hvis vi trækker ud os, siger han til Avisen.dk.
Hans reaktion kommer efter, at Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke har bedt Folketingets finansudvalg om at undersøge, hvad det vil koste at annullere kontrakten med den italienske leverandør af togene, Ansaldobreda.
DSB har allerede betalt 70 procent af prisen, men der er stadig ingen tidsplan for, hvornår togene kommer til at køre.
- Det er aldrig set før, at der ingen tidsplan er. Enhver anden aftale ville være opsagt på den her baggrund. Min tålmodighed er opbrugt, siger Magnus Heunicke til Dagbladet Ringsted.
Han understreger, at der ikke er skyggen af chance for, at togene kommer til at køre inden for de næste par år.
Farlig dieselos i togene
Og i historien om IC4-togene er der da også plads til lidt forståelig frustration fra politisk hold. Kun fem af de i alt 83 bestilte togsæt befinder sig i Danmark, og indtil videre er det kun nogle af dem, der har haft passagerer om bord. Det skete på en prøvestrækning i Jylland.
IC4-togene har også været i problemer, fordi en indtrængede dieselos truede passagernes sundhed.
Både Kristian Pihl Lorentzen og Magnus Heunicke overvejer ifølge Avisen.dk s oplysniger at opsige kontrakten med de såkaldte IC2-tog, som også skal leveres af Ansaldobreda. De tog skal køre på regionale strækninger i Danmark.