"Lige landet? Husk gaven til farmand, der har betalt for din nye kulør".
Sådan lyder starten af en reklame, der hænger i Københavns Lufthavn med store hvide bogstaver på en sort væg.
Eller rettere sagt hang. Et opslag på Facebook har nemlig fået lufthavnen til øjeblikkeligt at fjerne reklamen. Opslaget blev postet af kommunikationsrådgiver og skribent Nanna Kalinka Bjerke.
Hun studsede over reklamen, da hun kom forbi den i lufthavnen og tog straks et foto. Billedet delte hun på Facebook.
- Vi taler om ti ord, og alligevel lander de, om man så må sige, helt forkert. Vi lever lige nu i en meget vanskelig tid i forhold til seksualitet, sexisme og kulturforskelle. I den forbindelse falder reklamen helt ved siden af, siger Nanna Kalinka Bjerke til Avisen.dk.
Ikke mavesur feminist
Hun har beskæftiget sig med køn, kommunikation og magtforhold i 25 år. Og er normalt ikke nem at forarge, fortæller hun.
Derfor kan hun også ved lejlighed finde sjofel humor morsom. Men den slags skal deles med venner og gerne over øl, mener hun.
- Den der lummerhed behøver ikke blive en del af det offentlige rum, påpeger hun.
Reklamen er ikke sjov, men derimod vammel og unødvendig, understreger kommunikationsrådgiveren.
Hvem er farmand?
I sit opslag stillede Nanna Kalinka Bjerke spørgsmålstegn ved, hvem ham "farmand" egentlig er.
- Er det min mand, der er farmand? Hvorfor er det altid faren, der betaler til et menneske, vi kommer til at forbinde med en pige? Den siger jo indirekte, at farmand er cool, fordi han har betalt for din rejse, så du kunne blive lækker, siger hun.
Ifølge hende kan det være problematisk, at reklamen fremstiller en meget traditionel rollefordeling mellem kønnene.
Tilsyneladende er der mange, der gerne vil hjælpe Nanna Kalinka Bjerke med at komme frem til, hvem "farmand" er. I skrivende stund er der 47 kommentarer under opslaget, mens 332 personer liker det.
Lufthavnen beklager
En af de personer, der har kommenteret opslaget, er Kasper Hyllested, pressechef for Københavns lufthavn.
"Vi beklager meget reklamen, og vi har allerede sendt en mand ud for at pille den ned igen", skriver han under Nanna Kalinka Bjerkes opslag.
Overfor Avisen.dk bekræfter pressechefen, at reklamen nu er fjernet.
- Hvis folk får indtryk af, at vi ønsker at sende nogle ulødige undertoner gennem vores reklamer, er det forkert. Hvis det er tilfældet virker den ikke og skal ikke hænge i lufthavnen, siger han.
Reklamen var en del af en kampagne, der skal gøre passagerer opmærksomme på, at man også kan shoppe og spise, når man er landet, forklarer Kasper Hyllested.
Hele kampagnen er lavet med et glimt i øjet, forsikrer han. Men han forstår godt, hvis nogle har misforstået dens hensigt:
- Med den her reklame blev glimtet i øjet for stort, og derfor er der nogle forkerte budskaber forbundet med den. Det beklager vi meget.