USA's præsident, Donald Trump, har i årevis været voldsomt sur på Kinas handelspraksisser.
Derfor har USA indført toldbarriere, som Kina har svaret igen på. Det slår skår i handlen mellem verdens største og andenstørste økonomi. Og det giver bølgegang for verdens største containerrederi, A.P. Møller - Mærsk.
Det viser regnskabet for første halvår for A.P. Møller - Mærsk, der er offentliggjort torsdag morgen.
- De tidligere handelsrestriktioner, der blev indført i 2018 og hovedsageligt blev udført af USA og Kina, har reduceret handlen mellem de to lande og givet lidt ændringer i handelsstrukturerne.
- Indtil nu har importører fra USA skiftet deres import fra Kina til andre lande som Vietnam, Korea, Thailand, Indien og Mexico, skriver A.P. Møller - Mærsk og fortsætter:
- Effekten af de nyeste tariffer forventes at blive signifikant for samhandlen mellem Kina og USA og kan isoleret fjerne op mod 0,5 procent af den samlede efterspørgsel efter containerfragt i 2019.
Konflikten mellem de to lande er dog eskalerende. Donald Trump har varslet, at der vil komme nye tariffer på varer fra Kina til en værdi på 300 milliarder dollar årligt til september.
Det vil gøre livet endnu sværere for A.P. Møller - Mærsk.
- Hvis de bliver implementeret senere i år, kan det reducere den samlede efterspørgsel efter containerfragt med en procent i 2020, skriver A.P. Møller - Mærsk, der samtidigt noterer sig, at konflikten spreder sig:
- Mens Kina flere gange har svaret igen over for USA, har Indien for nylig besluttet af indføre tariffer på import fra USA.
For nuværende betyder handelskrigen, at importen fra Asien til USA faldt med 0,6 procent i andet kvartal. Samtidigt steg eksporten fra Europa til Asien.
Ifølge aktieanalytiker Mikkel Emil Jensen er det indtil videre begrænset, hvor hårdt handelskrigen har ramt Mærsk.
- Det er i særdeleshed på fragten mellem USA og Kina, hvor man kan se, at væksten er lav.
- Men indtil videre er effekterne i det små. Der har nok været en frygt for, at det kunne have været værre, siger Mikkel Emil Jensen.
På sigt kan det dog blive en større udfordring for Mærsk.
- Hvis handelskrigen er startskuddet på en global recession, og især hvis USA's præsident, Donald Trump, begynder at fokusere på Europa efter Kina, så vil det kunne sætte sig i fragten af containere.
- Containerfragten afspejler som regel, hvordan den globale vækst er, og hvis den skal ned fra det nuværende niveau, så vil det i særdeleshed være noget, som Mærsk kan mærke, siger Mikkel Emil Jensen.
/ritzau/