Når nødhjælpsorganisationerne beder om hjælp er mange danskere glade for at hive bidrag op af lommen. Og det er jo så let, når man bare lige skal sende en sms, som i går da DR og TV 2 afholdt et fælles indsamlingsshow på grund af den højaktuelle flygtningesituation.
Men en del danskere lader til at glemme, at de har en arbejdsgiverbetalt mobiltelefon. Pressechef i Folkekirkens Nødhjælp Per Bjerre siger i hvert fald, at problemet ikke er fremmed for dem.
- Det sker jævnligt og i særlig grad efter sådan en indsamling, siger han.
Så ringer folk ind og beder om hjælp efterfølgende.
- Der er to måder at gøre det på. Man kan betale sin arbejdsgiver, eller man kan bede os om at give pengene tilbage. Når folk beder om det, så refunderer vi selvfølgelig, siger Per Bjerre.
Kommer problem i forkøbet
Som arbejdsgiver kan man vælge en særlig løsning for at holde styr på firmatelefonen. For fem år siden indførte Arla eksempelvis en automatisk lås på indholdstakserede sms’er og bidrag til indsamlingsshows, fordi nogle ansatte henvendte sig og var i tvivl om, hvordan det fungerede, fortæller pressechef Theis Brøgger:
- Det kunne måske godt have været et problem, men så er vi kommet det i forkøbet, siger han.
Nogle teleselskaber tager højde for, at man som medarbejder gerne vil kunne bruge sin telefon til private donationer. Teleselskabet 3 har eksempelvis et abonnement, der gør det muligt at dele regningen mellem virksomhed og medarbejder, så det bestemmes, hvilke typer telefoni virksomheden betaler for.