Danske Banks interne undersøgelse af hvidvask i Estland konkluderer, at der har været "helt uacceptable og kedelige forhold omkring vores filial i Estland".
Det skriver Danske Bank i en fondsbørsmeddelelse, hvor hovedpunkterne fra den interne undersøgelse bliver præsenteret.
- Banken har åbenlyst ikke levet op til sit ansvar i denne sag. Det er skuffende og uacceptabelt, og vi beklager over for alle vores interessenter – ikke mindst vores kunder, investorer, medarbejdere og samfundet generelt.
- Vi anerkender, at vi har en opgave i at genvinde deres tillid, skriver Danske Banks bestyrelsesformand Ole Andersen i meddelelsen.
Undersøgelsen, der er udført af bestyrelsens eget advokatfirma Bruun & Hjejle, har trods lang tids arbejde ikke kunnet afdække, hvor mange milliarder euro i mistænkeligt transaktioner, der er røget igennem banken.
Mange tusinde kunder er undersøgt, og banken noterer sig, at blandt 6200 specifikt undersøgte kunder fra Estland er "langt størstedelen fundet mistænkelige".
- Det står klart, at problemerne relateret til filialen i Estland var betydeligt større, end vi oprindeligt forventede, da undersøgelserne blev igangsat.
- Konklusionerne fra undersøgelserne viser nogle helt uacceptable og kedelige forhold omkring vores filial i Estland, og også at en række kontroller i koncernen ikke fungerede godt nok i forhold til Estland, skriver Ole Andersen i meddelelsen.
Danske Bank oplyser, at undersøgelsen har omfattet 15.000 kunder, 12.000 dokumenter og mere end otte millioner e-mails. Omkring 70 medarbejdere har arbejdet fuld tid med undersøgelsen.
Der er undersøgt pengestrømme for 200 milliarder euro, 1492 milliarder kroner, der er passeret igennem den estiske filial.
/ritzau/