Danmark satte en trist rekord sidste år. Syv cyklister døde i en højresvingsulykke, og det er flere end i de foregående år. I mange af de alvorlige højresvingsulykker sidder der en udenlandsk chauffør bag rattet, viser en analyse fra Vejdirektoratet.
De udenlandske chauffører i Danmark kører i de såkaldte sættevognstrækkere, som fragter gods rundt i anhængere, som er spændt bag på trækkeren. Sættevognene har været involveret i 40 højresvingsulykker i perioden fra 2006 til 2015, som Vejdirektoratet har undersøgt.
De udenlandske chauffører står for omkring 20 procent af godskørselen på de danske veje, men de er involveret i 45 procent af de ulykker, hvor sættevogne kører cykelister ned i et højresving. En udenlandsk chauffører sad bag rettet i 18 ud af de 40 ulykker, hvor sættevogne var involveret.
Når de store og tunge sættevogne kører cykelister ned, går det oftere helt galt, viser analysen også. I 32 procent af ulykkerne med sættevogne er cykelisten død som følge af højresvingsulykken, mens det kun gælder 22 procent af de ulykker, som involverer de mindre lastbiler, og 9 procent af de ulykker, hvor busser er involveret.
Ikke vant til cyklister
Når udenlandske chauffører kører i Danmark, skal de være meget opmærksomme på cyklisterne, mener Klaus Bondam, der er direktør i Cyklistforbundet.
- Hvis du kommer fra en kultur, hvor du ikke er vant til at have den der ekstra opmærksomhed på cyklister, så kommer man nemmere til at være uopmærksom på dem, siger han.
Når danske vognmænd hyrer udenlandske chauffører til at køre i Danmark, har de en moralsk forpligtelse til at sørge for, at de er klædt godt nok på til at køre efter de danske forhold, mener Klaus Bondam.
- De har en forpligtigelse til at sikre sig, at den udenlandske arbejdskraft, de har til at operere i Danmark, er orienteret godt og grundigt om, hvad det er for en virkelighed, de skal arbejde i. Og den virkelighed er, at der er rigtig mange cyklister, siger han.
Kun kursus til danske chauffører
I Rådet for Sikkert Trafik har de været med til at udvikle et kursus i at undgå højresvingsulykker til chaufførerne. Det er blevet en del af den obligatoriske efterudddannelse, som chaufførerne får hvert femte år.
- Det kursus får man kun, hvis man er ansat som chauffør i Danmark. Men det er også vigtigt at understrege, at de danske chauffører står for otte ud af ti af alle højresvingsulykker, så det er primært her vi skal sætte ind for at forebygge, siger Jesper Sølund, som er dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.
Men i vognmændenes brancheorganisation Dansk Transport og Logistik kalder direktør Erik Østergaard det for meget problematisk, at de mange østeuropæiske chauffører, det kører mere eller mindre permanent i Danmark og resten af Skandinavien ikke får den samme uddannelse i at undgå højresvingsulykker som danske chauffører.
- Efteruddannelsen skal tages i det land, hvor du er ansat. Jeg ved ikke, hvad de undervise i i for eksempel Rumænien, men højresvingsulykker står nok ikke øverst på listen. Og det er jo ikke særlig smart, når rigtig mange rumænske chauffører kører rundt i Danmark, som er et af de lande, hvor der er allerflest cykelister, siger han.
Fra 2006 til 2015 skete der 195 højresvingsulykker, heri blev 43 cykelister dræbt og 115 kom alvorligt til skade.
I 188 af ulykkerne er chaufførens nationalitet blevet registreret. Alt i alt var 153 danskere og 35 udlændinge.
40 af ulykkerne involverede sættevognstrækkere. Det er de lange lastbiler, som bruges til godstransport, hvor en eller flere anhængere bliver hægtet på en trækker. Det er typisk denne type lastbiler de udenlandske chauffører kører, da de bliver brugt til international transport.
Blandt de 40 chauffører var der
22 danskere
7 tyskere
4 polakker
2 littauere
2 rumænere
2 tjekker
1 finne
Inden for godstransporten står de udenlandske chauffører altså for 45 procent af højresvingsulykkerne. Men i en opgørelse fra 2014 udgør de udenlandske lastbiler udgør kun 17 procent af det samlede transportarbejde på det danske vejnet.
Kilde: Vejdirektoratet, Danmarks Statistik og Eurostat