Uber har planen klar: Sådan vil de erobre det danske marked igen

Kørselstjenesten Uber vil tilbage i Danmark, skriver talsmand Kristian Agerbo i et debatindlæg. (Foto: Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix/arkiv)

Kørselstjenesten Uber vil tilbage i Danmark. Det skal ske ved at indføre en forsikringsordning til chaufførerne og ved at indgå en aftale, som den Airbnb netop har indgået.

Uber har meddelt, at den vil tilbage i Danmark, efter den sidste år lukkede ned på grund af den nye taxalov. Men kørselstjenesten har lært af fortiden og er klar til at genoprette tilliden, som Ubers talsmand, Kristian Agerbo, skriver i et debatindlæg i Dagbladet Information lørdag.

Tilliden skal bl.a. genskabes ved at indføre en forsikringsordning til chaufførerne, som dækker sygdom, skader og barselsorlov, og som ikke koster chaufførerne noget. Herudover er Uber åben for at indgå en aftale i tråd med den, som Airbnb netop har indgået i Danmark, der pålægger den digitale kørselstjeneste at indberette indtjening til skat.

"Vi erkender, at vi skal påtage os et ansvar," skriver Kristian Agerbo i debatindlægget.

Ubers bekendtgørelse vækker skepsis hos Dansk Taxiråd og Socialdemokratiet.

"Betyder det så, at de rent faktisk vil drive taxiforretning i Danmark på lige vilkår med vores medlemmer? Eller er det bare endnu en charmeoffensiv, hvor de ønsker at forhandle om betingelserne for, at de kan komme tilbage," siger direktør i Dansk Taxiråd, Trine Wollenberg, til Information.

Hun bakkes op af Socialdemokratiets trafikordfører, Rasmus Prehn. Han siger, at Ubers nye linje "isoleret set er sympatisk".

"Men det ændrer bare ikke ved, at de først kan komme til at køre i Danmark, når de lever op til de regler, der er," siger han til Information.

I 2017 vedtog regeringen en aftale støttet af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF og De Radikale om en ny taxalov, der fastholder de stramme regler for taxakørsel i Danmark. Blandt andet med krav om et begrænset antal tilladelser, taxameter og sædefølere i bilerne samt en chaufføruddannelse.

Uber står i dag fast på, at den nuværende regulering gør det svært for dem at operere i Danmark.

"Krav om dyrt udstyr som taxameter og sædesensor virker unødvendigt strenge og ulogiske i en moderne virkelighed, hvor ny teknologi som Ubers app kan have samme effekt. Her vil vi meget gerne samarbejde med myndigheder og politikere, om at finde nogle bedre løsninger, som vi har gjort det i andre lande," siger Kristian Agerbo til Information.

Folketingsmedlem og erhvervsordfører Joachim B. Olsen (LA) er positivt stillet over for Ubers udmelding. Han er uenig i, at en app ikke kan sikre skattebetalingerne.

"Det er noget frygteligt sludder, for hvordan skal Uber tjene penge, hvis de slukker for appen? De er ekstremt opmærksomme på enhver form for afvigelse fra chaufførernes side," siger han til Information.

Ubers konkurrencefordele er ifølge Joachim B. Olsen ikke, at de ikke har overholdt lovgivningen, som kritikerne mener. Men derimod, at de er mere fleksible end almindelige taxaer.