EU's medlemslande har igen måttet opgive at enes om en aftale om at nedtrappe bilers udledning af CO2 frem mod 2020, efter at flere lande har valgt at bakke op om Tysklands modstand.
Aftalen om en gradvis nedtrapning af det tilladte loft for bilers forurening blev egentlig forhandlet på plads mellem medlemslandene og med EU-Parlamentet allerede i juni i år.
Men efter intens lobbyvirksomhed fra den tyske bilindustri gik forbundskansler Angela Merkel aktivt ind i forsøget på at få sat en stopper for planerne.
Ifølge Ritzaus oplysninger ringede Merkel blandt andet personligt til den daværende EU-formand, Irlands premierminister Enda Kenny, for at få punktet fjernet fra EU-topmødet i juni.
Det litauiske EU-formandskab havde håbet, at det nu efter det tyske valg kunne lykkes at få de nye regler stemt igennem på et møde blandt EU-landenes ambassadører fredag i Bruxelles.
Formandskabet oplyser efter mødet, at ingen lande udtalte sig direkte imod. Men at spørgsmålet nu er udskudt til et miljøministermøde 14. oktober i Luxembourg.
Klimakommissær Connie Hedegaard kalder den nye udskydelse dybt beklagelig.
- Der var en aftale. Det er ikke noget, vi har drømt. Der var en aftale med samtlige regeringer under det irske formandskab i juni, og der var en aftale med parlamentet. Alle tre institutioner havde indgået en aftale.
- Det er fra kommissionens synspunkt utilfredsstillende, at der så kommer et land, der nærmest efter sidste øjeblik siger, at det skal der lige kigges på igen, siger Hedegaard til Ritzau.
- Jeg kan da kun anbefale, at de lande, der syntes, det her var en god aftale i juni, at de står fast på, at det altså også er en god aftale i oktober, siger kommissæren.
Danmark og Italien er blandt de lande, der mest aktivt har arbejdet for at få forslaget stemt igennem.
Men ifølge Ritzaus oplysninger er det på fredagens møde lykkedes Tyskland at få opbakning fra i hvert fald Storbritannien, Portugal, Ungarn, Slovakiet, Polen, Estland og Tjekkiet.
/ritzau/