Danske rejsebureauer tjener flere penge end nogensinde. I 2016 var overskuddet 464 millioner efter skat. Det svarer til en vækst på 7,6 procent. Det viser en ny analyse fra Dansk Brancheanalyse.
- 2016 var rekordår for rejsebranchen, siger Ole Egholm, direktør i Dansk Brancheanalyse.
- Vi har lavet analysen af danske rejsebureauer i 18 år, og det her er klart det bedste resultat i analysens historie.
Ifølge analysen af regnskaber fra 194 danske rejsebureauer omsatte branchen samlet for 29 milliarder kroner i 2016.
Men dykker man ned i tallene, viser det sig, at de traditionelle charterbureauer - som typisk chartrer fly og sender folk på solferie sydpå - faktisk ikke klarede sig særlig godt i 2016, når man sammenligner tidligere år.
De traditionelle charterbureauer havde ifølge analysen et overskud efter skat på 48 millioner kroner i 2016.
I gode år for charterbureauerne har de samlet tjent 200 millioner kroner mere end i 2016, siger Ole Egholm.
Det er blandt andet en skelsættende begivenhed i 2016, der satte spor på salget af charterrejser.
- 2016 bød blandt andet på et forsøg på statskup i Tyrkiet. Det betød, at man i et par dage helt frarådede folk at rejse til Tyrkiet. Efterfølgende faldt lysten til at rejse til Tyrkiet ganske brat.
- Og der er rigtig mange rejsebureauer, der sælger rejser til Tyrkiet, siger Ole Egholm.
Mens charterbureauerne gik tilbage, gik oversøiske feriebureauer frem. De har typisk fokus på at sende rejsende ud af Europa og sælger mere individuelt sammensatte rejser, siger Ole Egholm
Ud af de i alt 11 typer rejseselskaber i analysen stod de oversøiske feriebureauer for den største del af indtjeningen.
Ifølge Ole Egholm ser det ud til, at 2017 bliver endnu et rekordår for rejsebranchen. Også charterbureauerne kan se frem til et godt resultat i år.
Det mener også Lars Thykier, direktør for Danmarks Rejsebureau Forening.
- 2016 var et rigtig godt år, hvis man ser på branchen som et hele, men der er heller ingen tvivl om, at 2017 bliver endnu bedre, siger han i en pressemeddelelse.
- Det skyldes i høj grad det forfærdelige sommervejr, som resulterede i, at det næsten var umuligt at få en flybillet ud af landet i sommermånederne. Og en succesfuld højsæson er altafgørende for bureauernes indtjening, når året er omme.
Dansk Brancheanalyse er en privat virksomhed, der sælger analyser af forskellige brancher.
/ritzau/