Topchef i Mærsk: Synd at Uber blev dræbt - for det var bedre end taxaerne

Administrerende direktør i Mærsk, Søren Skou, er ked af, at Uber måtte lade livet her i Danmark.
Topchefen i Danmarks største virksomhed mener, tempoet i lovgivningsarbejdet skal op, så vi er gearede til, at nye teknologier kommer til.
Topchefen i Danmarks største virksomhed mener, tempoet i lovgivningsarbejdet skal op, så vi er gearede til, at nye teknologier kommer til. Foto: Søren Bidstrup/Scanpix

Topchefen i Mærsk, Søren Skou, ærgrer sig over, at kørselstjenesten Uber har forladt det danske marked. Han efterlyser mere tempo i lovgivningsarbejdet, når app-teknologier melder deres ankomst.

Det skriver Politiken søndag.

- Vi vil få andre problemstillinger af den her type. Jeg tror, man må prøve at finde nogle andre løsninger end de her automatreaktioner med at forbyde ting. Folk kunne godt lide at bruge Uber, fordi det var nemt. De havde en bedre brugerflade, der gik gennem en app, siger Søren Skou til Politiken.

Han understreger, at virksomheder, selskaber og deres medarbejdere "selvfølgelig skal betale skat af de penge, de tjener". Men han tilføjer, at Uber i bund og grund voksede sig store i Danmark, fordi tjenesten leverede et godt produkt:

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

- Det var bedre end det, taxabranchen kunne levere. Derfor blev det populært, og jeg synes, det var synd, at det blev slået ihjel. Nu har vi konsekvensen af det. Vi har taxamangel i Danmark. Det har ikke været nogen god løsning.

Det er usædvanligt, at topchefer i erhvervslivet på Søren Skous niveau bidrager til den offentlige politiske debat, men erhvervs- og vækstminister Brian Mikkelsen (K) kvitterer for meldingen ved at erklære sig "hundred procent enig".

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.