Det er så dejligt at handle i Aldi. Der er masser af plads at boltre sig på.
Men det er der en årsag til. For mens kunderne stimler sammen i andre discountbutikker, har Aldi tabt markedsandele de seneste ti år.
Det skriver Berlingske Business.
Den tyske discountkædes omsætning er faldet fra 3,4 milliarder kroner i 2007 til 2,9 milliarder kroner i 2017. Samtidig er Aldis markedsandel gået tilbage, så der kun står Aldi på 2,6 procent af det danske dagligvaremarked.
Men Aldi er ikke alene om at have fået længere mellem kunderne. Coop-ejede Fakta har i samme periode presset omsætningen op, men har de senere år lukket underskudsgivende butikker.
Discountkrigen har også kostet en kæde livet. Således lukkede Dagrofa sidste år underskudsgivende Kiwi.
Ifølge Retail Institute Scandinavias analyse af det danske discountmarked er øjeblikkets vindere af discountkrigen norskejede Rema 1000, tyske Lidl og danske Netto. Alle tre kæder har øget deres omsætning markant og har erobret markedsandele.
Ifølge Berlingske Business forventer Retail Institute Scandinavia, at discountkædernes markedsandele vil fortsætte med at vokse i de kommende år. I dag sidder de på 41,2 procent af det danske marked.
I analysen kan man også læse, at de fem ovennævnte discountkæders omsætning de seneste ti år er steget fra godt 28 milliarder kroner til knap 46 milliarder kroner.
Også de små supermarkeder på under 1.000 kvadratmeter har tabt terræn med en samlet omsætningstilbagegang på cirka to milliarder kroner fra 16 milliarder kroner til 14 milliarder kroner.