"De mundkurve, der er blevet rakt til mig efter min kritik af skolereform, kommunale besparelser og fejl og fusk, har jeg valgt ikke at iføre mig. For jeg kan ikke tie, når min retfærdighedssans udfordres."
Sådan skriver den nu arbejdsløse lærer Tine Mitchell i et debatindlæg i Information.
Hun har selv valgt at sige sit job op, fordi hun ikke længere kan stå inde for folkeskolen, efter den nye skolereform er trådt i kraft.
Flere af hendes kolleger har valgt at gøre det samme, skriver Tine Mitchell. Det er lærere, der tager mødet med eleverne seriøst og ikke vil være del af et system, som ifølge hende kvæler kreativiteten og i stedet styrer efter fastlagte færdighedsmål.
Planlægning og undervisning bliver i højere og højere grad styret af politikere og embedsmænd, konstaterer hun.
Og der er ikke plads til at ytre sin bekymring, skriver hun.
"Enhver kritik, som lærere og andre offentligt ansatte ytrer, affejes eller ignoreres. Der trues til tavshed med fyringsfrygt og indkaldelse til samtaler med bisidder. Offentligt ansatte skal åbenbart finde sig i, at det er de arbejdsbetingelser, der nu engang er. Vi skal rette ind."
Da Tine Mitchell stoppede som lærer, skrev hendes elever en rørende hilsen til hende om, at hun altid vil være deres superhelt. Men Tine Mitchell føler sig ikke som en superhelt, og hun spørger retorisk i debatindlægget, om hun mon svigter sine elever ved at kaste håndklædet i ringen.
På grund af besparelser bliver de mange tomme pladser efter lærere, der forlader folkeskolen, ikke besat, skriver hun. I stedet skal de resterende lærere ifølge hende presse endnu flere timer ind i deres skemaer. Derudover ansættes uuddannede unge i fulde skemaer, og samtidig får administrativt personale lærerfunktioner, skriver Tine Mitchell.
Læs hele debatindlægget her