Fredag eftermiddag mødes de strejkeramte PostNord-ansatte igen for at tage stilling til, hvorvidt de skal genoptage arbejdet. Det sker efter, at 200 medarbejdere valgte at nedlægge arbejdet torsdag aften og fredag morgen i protest over arbejdsforholdene på PostNords brevterminal i Taastrup.
Tillidsrepræsentant Karina Sørensen fortæller, at hendes kolleger er utilfredse med særligt ni forhold, som de har beskrevet i en skriftlig meddelelse til ledelsen.
Nogle af de vigtigste punkter omhandler den egenbetalte frokostpause på 25 minutter. Der er ifølge Karina Sørensen så langt til kantinen, at de ansatte skal bruge 5-10 minutter på at gå frem og tilbage. Tilmed har ledelsen hos PostNord forbudt rygning i arbejdstiden og på matriklen.
Det betyder, at de ansatte må vælge, hvorvidt de vil bruge deres frokostpause på at spise eller ryge. De kan ikke nå begge dele, fordi de skal gå så langt til kantinen, og derefter skal bevæge sig helt væk fra matriklen, hvis de skal ryge.
De ansatte hos PostNord pointerer i den skriftlige udtalelse, at Carlsbergs medarbejdere gerne må ryge på matriklen, som de deler med PostNord. Derfor giver det ikke mening, at PostNords medarbejdere ikke må, lyder argumentet.
Fysisk arbejdsmiljø er for ringe
Udover problemerne med de ansattes frokostpause, er medarbejderne utilfredse med det fysiske arbejdsmiljø, efter PostNord er flyttet fra København til Taastrup.
I de nye bygninger er temperaturen nogle gange så lav, at de ansatte må bære termoundertøj for at holde varmen. Ligesom der i andre lokaler kan være for varmt og dårlig udluftning. Der kan ligeledes være så meget støv i bygningerne, at det forværrer luftkvaliteten betydeligt, lyder det fra de utilfredse medarbejdere.
- Det er alt sammen ting, vi har gjort opmærksom på før, men ledelsen har ikke været hurtige nok til at løse problemerne og medarbejderne er simpelthen blevet utålmodige, derfor er de gået hjem. Men jeg oplever, at ledelsen er meget lydhør, så jeg opfordrer mine kolleger kraftigt til at genoptage arbejdet, fortæller hun til Avisen.dk og fortsætter:
- Jeg kan sagtens forstå, at mine kolleger er frustrerede, men jeg synes ikke, at det er den rigtige måde at løse problemet på, for det stopper al dialog. Men ledelsen og mig selv som tillidsrepræsentant må også tage på os, at vi ikke har været gode nok til at kommunikere ud til de ansatte, fortæller hun.