Test: Tesla Model 3 Velkørende radiobil

Biler
Tesla 3 er på størrelse med en anden populær sedan: BMW 3-serie. (Foto: Per Kuskner)

Årets bil 2020 skuffer ikke. Den kører langt på en opladning, er praktisk og kan køre solen sort, når den accelererer.

Jeg husker stadig den pirrende fornemmelse, da man som barn i et tivoli hoppede ind i en radiobil, tog rattet trykkede speederen i bund og lydløst susede hen over det bonede gulv.

Lidt samme fornemmelse får man i den nye Tesla 3. Her er ingen nøgle, da alt styres via din app i iPhonen (eller anden smartphone). Når du nærmer dig bilen med din telefon i lommen er den låst op og klar. Du sætter dig ind bag rattet, som – sammen med sædet – allerede har tilpasset sig din position (medmindre du har taget din kones telefon med ved en fejl). Herefter sætter du den i gear ved stilken på rattet, træder på speederen og – wush! – du er kørt.

Og radiobil-fornemmelsen fortsætter, da man stort set slipper for at bruge bremsen, men kan nøjes med at slippe speederen (regenerativ bremsning), medmindre man skal bremse hårdt op.

Fart over feltet

Avisen.dk's testbil var en long range-model, det vil sige, at den er 80.000 kroner dyrere end standard-range, men kan også køre 560 kilometer per opladning (i modsætning til 350 km for standard). Fakta er dog – og det gælder alle elbiler – at de kører noget mindre i virkeligheden. Jeg kom dog op på pæne 470 km. ved blandet kørsel.

Til gengæld er den hurtigere end en stork, som snapper en frø. De to elmotorer hamrer Teslaen af sted fra stilstand til 100 km/t på 4.6 sekunder og den har en topfart på 233 km/t. Her sluger den til gengæld også strømmen meget hurtigt.

Ladetiderne er imponerende, og uanset om man lader hos Teslas egne ladestandere eller hos E.On, Clever etc., så må det konstateres, at Tesla 3 er hurtigste bil til at nå fuld ladetid på markedet pt.

Ikke en knap

Radiobilsfornemmelsen går igen indeni, hvor der er minimalistisk, som kun Tesla kan gøre det. Én stor skærm med alle oplysninger og indstillinger, et rat med to små styreknapper, en gear-stilk i den ene side og en visker/vaske-blinklys-stilk modsatte side.

Den har en meget intuitivt opbygget skærm, så hvis man er vant til smartphone, så lærer man at styre alt på skærmen ret hurtigt.

Prisen er spiselig bl.a. takket være afgiftsnedsættelser (Pris: 456.563 kr. og Standard Range: 373.980 kr.), og det er medvirkende til, at den sælger som varmt brød. Således blev Tesla 3 den mest solgte bil herhjemme i februar-måned. Den er kåret til Årets Bil af en samlet dansk motorpresse. Og hvem havde nogensinde troet det om en radiobil…

Hvorfor:

Fordi det er på tide, at du vænner dig til at skulle køre på ren (og rent) el, og der er ingen grund til at gå ned i standard, når du kan få en sådan luksusbil til sådan en pris.

Hvorfor ikke:

Fordi du lider af "Fear of running dry" og infrastrukturen herhjemme med el stadig ikke matcher den i Norge. Og så VIL du have en bil med, hvor du kan kigge ned i motoren i weekenden med et stykke twist i lommen, selv om du udmærket ved, at dine evner kun rækker til påfyldning af kølervæske og olie.

Det går stærkt, når man fanger en ledig 50kw-stander. Foto: Per Kuskner

Knap så muskuløs som storebror Model S – heller ikke i udseende. Sidstnævnte har otte år på bagen og trænger nu til et facelift. Foto: Per Kuskner

Less is more: Et rat, en gearvælger og en skærm. Foto: Per Kuskner

Bagagerum både for og bag, da elmotorerne jo er placeret i selve rammen og ved akslerne. Foto: Per Kuskner

Selv om det er en såkaldt "mid-size" bil, så mangler man ikke plads bagtil. Finishen er også pæn – ikke helt i samme klasse som tyske biler, men stadig ikke noget at udsætte. Netop halvsløj finish var i mange år amerikanske bilers akilleshæl, når de skulle sælges i Europa. Foto: Per Kuskner