I den nye Peugeot 2008 GT-line er der - næsten - alt, hvad hjertet begærer af udstyr. Bakkamera, fuld LED-lyspakke (med automatisk fjernlys), adaptiv fartpilot, Head-up-display, sportssæder, kabinebelysning i 8 forskellige farver, skiltegenkendelse, sportssæder, 17" fælge, automatgear og meget mere.
Så som ved mange andre biler fra Frankrig er udstyrslisten helt i top. Standardudstyr, som ofte meget dyrere biler kun har som dyrt tilkøbt ekstraudstyr. Der er i forhold til den forrige model hele 14 centimeter mere fra kofanger til kofanger, som giver cross-overen gevaldig mere plads på bagsædet.
Ikke en sprinter
Nu kan man blive foranlediget til at tro, at vores testbil GT også sprinter derudaf, men det "hurtige" navn er kun en henvisning til udstyrsmodellen. Ikke at det er en sløv padde overhovedet - de 130 hk. i den 4-cylindrede dieselmotor giver pæne 195 km/t på toppen, men det oplever man jo nok sjældent på de danske veje. Accelerationen er lige omkring 10 sekunder fra stilstand til 100 km/t, så man skal ikke køre dørtræk med 2008 GT.
Instrumentbrættet er en smagfuld fornøjelse, hvor man har et godt overblik, logisk opbygget infotainment og behageligt førersæde med mange indstillinger og god støtte. Rattet har flere funktioner, men man savner lidt, at der også er integreret en fartpilot her og ikke på en stilk ved siden af rattet. Men igen, det har flere premium-mærker heller ikke, så det vænner man sig også til.
Mere plads end 208
Får man mere for pengene i en 2008 frem for søstermodellen, den storsælgende 208? Ja, det synes jeg. Udover den langt bedre plads bagtil, så er der også bagagerummet, som her sluger 434 liter og med begge sæder nede 1467. 208 er forholdet 311/1106 liter.
Den har også den fordel, som mange nyder i SUV/Crossovers, at den er højere og giver dig et bedre overblik, når man kommer lidt op i højden.
Priserne er spiselige - fra lidt over 200.000 for mindste diesel- og udstyrsvariant (100 hk). Vores testbil med den større motor og fuld udstyrspakke kostede dog akkurat 100.000 kroner mere.
Hvorfor?
Fordi du får en topudstyret og rummelig bil, som ovenikøbet ser godt ud med lækkert design og mange gode features.
Hvorfor ikke?
Fordi både VW's højt besungne T-Roc og Ford's Puma koster det samme i mindre modeller som vores GT-udstyrede model. (Selv om deres udstyrsliste så også er noget mindre.)