Den er stor – meget stor – og firkantet med et gigantisk reservehjul på bagklappen, og så har den en sløj benzinøkonomi som en amerikansk muskelbil fra 1960’erne. Så hvorfor bliver det prestigefulde mærke ved med at sprøjte G-modeller ud i en verden, som bliver mere og mere fodformet, elektrisk og miljø-årvågen?
Fordi Mercedes-Benz kan, og fordi der stadig er efterspørgsel efter noget, som signalerer ultimativ prestige, fandenivoldskhed og i disse corona-tider: soliditet, som ingen andre. Avisen.dk fik hænderne på rattet i 40-års jubilæums-edition ”Stronger than Time”, som kommer i nye lækre lakeringer, et emblem på A-stolpen, spejlysprojicering ”Stronger than Time” på jorden, når det er mørkt, og man åbner dørene samt andre finesser. Men det er bare hygge og krymmel for selve kagen er den samme.
Suveræn i terrænet
DNA’et i G-klassen stammer nemlig fra ingeniørerne i Tyskland, der for 40 år siden konstruerede de første G-typer. Her var målsætningen, at de skulle være overlegne i terrænet i forhold til stigeevne (op til 100%), vadeevne (70 cm.) og krængning (70%). Det holder endnu. Jeg følte mig aldrig nervøs på de endog meget mudrede markveje – den kørte igennem det, som var det børnenes sandkasser i vuggestuen (det lød forkert, men I forstår sammenligningen).
Og igennem tiden, så er der mindre primitiv jeep og mere lounge indenfor. Især i dag, hvor handskeblødt skind på sæderne, alcantera på lofterne og al den luksus og lækkerier findes, som man forventer i en bil til langt over 2 mio. kroner. Og komfortabel ligeså på motorvejen, hvor det boksede design dog ikke gør den ligeså lydløs som sine yngre familiemedlemmer, men det store koncert-anlæg fra Burmester (med i Premiumpakken PLUS) overdøver blæsten.
Gearet fås kun som 9G-Tronic automatgear. Man sidder ikke og bøvler med koblingspunkt i så stor en bulderbasse, og undervognen er nu standard med adaptiv justeringsdæmpning. Så selv om man er en vovehals og klar til at bestige Kilimanjaro i sin G-klasse, så kan man gøre det i sine skindmokkasiner dybt begravet i de bløde tæpper.
Mere diskret end AMG’en
Jeg testede sidste år G-klassen i en AMG-version, som er endnu mere vild, voldsom og upoleret, men efter en uge i den mindre motoriserede dieseldrevne 400G, ville jeg faktisk være mere tilbøjelig at vælge den, hvis det var. Og brændstoføkonomien kunne være værre - ramte næsten 9 km/literen ved blandet kørsel. Der er i øvrigt en 100 liter stor tank i, så man kan køre langt mellem pitstop.
Den er lidt mere diskret – især i lydbilledet, da en 6-cylindret diesel trods alt gør mindre væsen af sig end en buldrende V8’er – også når man bare skal ned og handle i Meny i Charlottenlund, hvor de fleste G’ere sørgeligt nok mest kommer til at henslæbe deres liv – i det asfalterede reservat.
Mercedes-Benz G 400 d:
330 hk. Fra: 2.001.898 kr. Testmodel: 2.629.062 kr.
Hvorfor:
Fordi du har r.... fuld af penge, er ligeglad med miljøet, har planer om at køre op ad alverdens bjerge og hader din nabo og fryder dig over, at han aldrig har råd til en sådan et prestige-køretøj - eller ikke må købe den for sin kone.
Hvorfor ikke:
Fordi du kan få 20 mikrobiler for samme pris (men igen, hvor i alverden skulle du parkere dem henne?).