Test: Ford Focus ST3 til den hurtige familie

Biler
Diskret ser den ud, men tag ikke fejl. Der er 280 vilde heste under hjelmen. (Foto: Per Kuskner)

I Fords performance-model står man med en familiesandal på den ene fod og en køresko på den anden.

280 hk. og en acceleration fra stilstand til 100 km/t på et godt stykke under 6 sekunder lyder ikke som den gængse fodformede familieøse.

Og det er Avisen.dk's testbil da heller ikke i nærheden af at være. Bortset fra de praktiske egenskaber såsom plads bagi, høj bagklap og ikke en gadedreng at se på ved første øjesyn.

 

Lang og praktisk med et touch af "drengerøv" over sig med de røde bremsekalipre, tonede ruder og dobbeltudstødning. Foto: Per Kuskner

Men under hjelmen på Ford Focus ST3 ligger der en 2.3 liter 16 ventilers turbo-benzin motor, som får familieraketten til at flyve op på 250 km/t (øvre begrænset), hvis man altså ikke sad med hele familien på en dansk motorvej, men sad alene og legede vovehals på en tysk autostrada.

ST-udgaver er ikke forbeholdt benzinbiler, men også diesel, og de kommer også i de små modeller såsom Fiesta, hvor storebror Focus har lånt sit styretøj fra.

Man kan godt mærke, at det ikke er en bil skabt til høj acceleration, for alle kræfterne bliver smidt ud i forhjulene, og den kan slå sig en del i styretøjet, når man giver fuld gas. Heldigvis ikke i svingene, hvor den opfører sig eksemplarisk i høj fart.

Bagklappen er yderst praktisk og åbner op, så selv en amerikansk basketballspiller ikke støder hovedet mod kanten. Foto: Per Kuskner

Prisen er for den velbeslåede familie, for ST-modellen, vi testede koster 515.250 kr. Dieselversionen koster lige 'noget mindre med en pris på 487.255, men så har den også kun 190 hk.

De firedørs modeller er lidt billigere med en pris på 503.040 (benzin) og 475.050 (diesel).

Pænt og overskuesligt, men også lidt kedeligt med en ældre generations infotainment-skærm. Foto: Per Kuskner

Der er et væld af standardudstyr i alle ST3 modellerne: LED-lygter, bakkamera, 19" fælge og lækre Recaro-sportssæder. Vil man stadig have fart og sjov, men give afkald på bl.a. de store alufælge og Recarosæderne skal man vælge ST2-versionerne og kan trække godt 30.000 kr. fra alle nævnte priser.

ST står for Fords performancemodeller. På et tidspunkt kommer RST – det bliver endnu sjovere. Foto: Per Kuskner

Hvorfor:

Fordi selv om du har fået kone, børn og vovhund, har du stadig testeronerne i behold og behøver ikke at købe en Berlingo, vel?

Hvorfor ikke:

Fordi du er under tøflen og "hjemmestyret" bestemmer, så du ender med at købe en Berlingo alligevel.

Recarosæderne giver optimal støtte, når man smider dyret rundt i kurverne. Foto: Per Kuskner