Det er snart flere år siden, at Audi præsenterede en helt ny model (Audi Q4 e-tron i 2021), så storebroren her, Q6 e-tron, er længe ventet og en yderst vigtig model for mærket.
Konkurrenterne fra BMW og Mercedes-Benz buldrer derudaf med nye elbiler, og vores test i det regnfulde og dog til tider solbeskinnede Nordspanien viser, at Q6 e-tron var ventetiden værd.
Q6 e-tron er en skøn vogn. Den kommer på samme platform som Porsche Macan, vi testede i Nice i det tidlige forår.
De to minder ikke om hinanden, hvor Porschen er mere kompakt og har et kraftfuldt ydre, mens Q6 er længere i designet og ret elegant. Den er af samme grund i og med, at det er en Audi og ikke en Porsche, heller ikke nær så dynamisk i sin kørsel, men hold op, hvor er det en behagelig, rummelig og lækker bil hele vejen igennem.
Vil man have Porsche-egenskaber skal man vælge den noget dyrere SQ e-tron, som er sportsudgaven til en heftig fra-pris på 949.990 kr. Den har op til 517 hk. og særdeles kompetent, men mindre kan gøre det. Q6 i den mere "dødelige" udgave Progress har 387 hk. og – dette er jo essentielt, når vi snakker elbiler: en imponerende rækkevidde på 617 km. (WLTP).
Når vi er oppe på de "dyre hylder", så er der næsten ingen grænser for, hvad der er af standardudstyr her. Vi nævner i flæng: Firehjulstræk (quattro), MMI Experience med navigation, masser af assistentsystemer som adaptiv fartpilot, skiltegengivelse, vejkrydsassistent, udstigningsadvarsel, sædevarme for og bag, ratvarme, LED-lys hele vejen rundt, elladeknapper, varmepumper og meget mere.
Her kunne jeg godt have tænkt mig, at forsæderne også kunne have været elektriske med memoryfunktion, men der må man smide 30.000 kr. mere for Progress plus-versionen, der så også har en del andet ekstraudstyr som Matrix LED, sportsundervogn m.m. Og for nu at gøre valget endnu sværere, så findes der også en Ultra-version (744.990 kr.), hvor der er adaptiv luftundervogn, S-line ud- og indvendigt og endnu flere udstyrs-bolsjer i posen.
Audis første elbil, som overtegnede testede i Abu Dhabi, så dagens lys i 2019. Den hed slet og ret e-tron, men set i det digitale sidespejl, som modellen også var første bil med, så kunne Audi nok have tænkt sig at give den et andet navn dengang. For siden er der kommet lidt forvirring med det e-tron-navn. Både en Q4 e-tron og den nye Q6 e-tron, samtidigt med Audi stadig har den første e-tron på markedet, men den hedder med faceliftet Q8 e-tron. Så skulle den være på plads.
Med introduktionen af Q6, går Audi også væk fra deres ydelsesbetegnelser. Før hed modellerne enten 30, hvis de havde hestekræfter mellem 110 og 130, eller eksempelvis 50, hvis ydelsen var mellem 286-313 hk. og så fremdeles.
Det bliver skrottet nu, så testbilen hedder bare Q6 e-tron quattro Progress og altså ikke noget nummer.
Audi Q6 e-tron quattro Progress, Progress plus og Ultra samt den store SQ6 e-tron kan købes nu og ses på de danske veje allerede denne sommer, og senere på året introduceres så de endnu billigere baghjulstrukne varianter (Q6 e-tron) til en fra-pris på 589.990 kr.
Den store Audi her er en af de bedst kørende og mest vellykkede Audier, der findes, er min ydmyge og subjektive vurdering.
Specifikationer:
Audi Q6 E-Tron Quattro Progress Plus
Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 387 hk/275 + 580 Nm*
0-100 km/t: 5,9 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 17 kWh/100 km
Rækkevidde: 623 kilometer
Batteristørrelse: 100 kWh
Ladekapacitet: 270 kW
Mål: 477/194/165 cm
Køreklar vægt: 2.400 kilo
Trækvægt: 2.400 kilo
Bagagerumsvolumen: 526-1.529 liter
Pris: 689.990 kr. (Q6 E-Tron fås fra 589.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/7.895 kr. (Q6 E-Tron fås fra 40.000/6.995 kr.)