Telefonkøer og begrænsede telefontider tager tid fra vores arbejde, når vi prøver at få fat i vores læge på telefonen.
Det viser en rundspørge udført af Wilke for Avisen.dk, hvor 956 danskere over 18 år har svaret. 45 procent siger, at det ofte eller sommetider sker, at de bruger arbejdstiden på at komme til at tale i telefon med lægen.
Lægernes træffetid ligger ellers fast med en klar aftale i overenskomsten mellem de praktiserende læger, og regionerne, der betaler deres løn: Lægerne skal være telefonisk tilgængelige mandag til fredag fra klokken 8-16.
”Derfor kan det undre, at så mange svarer, at det tager tid fra deres arbejde på grund af telefonkøer og begrænsede telefontider. Men når det er sagt, så er det i dagtimen at almen praksis har åbent, og derfor vil det være i de fleste menneskers normale arbejdstid, at man skal ringe for at få fat i lægen,” siger Anders Kühnau (S), der er formand for Regionernes Lønnings- og Takst Nævn.
Han understreger, at aftalen betyder, at det skal være muligt at få fat i enten lægen eller personalet fra klinikken i det tidsrum.
Er lægen syg, på kursus eller på ferie, skal han eller hun selv sørge for at aftale, hvilken anden praktiserende læge der henvises til på telefonen, og at vedkommende har indvilget i at passe patienterne.
Hver fjerde tog telefonen i frokostpausen
Ifølge Anders Kühnau er der allerede i dag skrevet rigtig meget om lægernes tilgængelighed ind i overenskomsten, både i forhold til telefontider, åbningstider i klinikken, muligheder for e-konsultation og tidsbestilling. Derfor mener han, det er svært at skrive flere krav ind.
”Spørgsmålet er derfor snarere, om alle læger lever op til de forpligtigelser, de har i forhold til tilgængelighed. Det er et område, der er vanskeligt at kontrollere for regionerne, idet en sag skal underbygges grundigt, og det er svært at skaffe beviser på, at en læge systematisk ikke tager telefonen, eller ikke har de åbningstider, der er aftalt,” siger Anders Kühnau.
For to år lavede Region Hovedstaden en omfattende test af den service deres 720 praktiserende læger ydede på telefonen.
Et af resultaterne var, at kun var 26 procent af opkaldene blev besvaret mellem klokken 12 og 13. Fra 13-16 kom det op på 36 procent.
Testen i København gav stor debat mellem regioner og lægerne, der blandt andet var utilfredse med, hvordan den blev udført.
Siden har Region Midt gennemført en test i samarbejde med de Praktiserende Lægers Organisation (PLO).
Ifølge Bruno Melgaard Jensen, der er formand for PLO viste deres undersøgelse i 2012 i Region Midt, at 68 procent af opkaldene blev taget indenfor to minutter og mindst 95 procent indenfor 10 minutter.
Han siger, at aftalen i mange år er fortolket sådan, at akut syge skal kunne få kontakt til lægepraksis klokken 8-16 eller henvises via telefonsvareren til en anden læge, der er lavet aftale med. Ikke som at lægen eller dennes personale skal tage telefonen i hele det tidsrum.
Lægerne regner med, at regionerne er tilfredse
Bruno Melgaard Jensen siger, at der i PLO er fokus på tilgængeligheden. Men at den telefoniske tilgængelighed præges af flaskehalse. For eksempel i lægens telefontid og midt på formiddagen.
”Problemerne søges dels løst ved at investere i telefonsystemer samt at henvise til at sende e-mails, hvor det er muligt. Problemet med den personlige tilgængelighed til lægen er svært at løse, for vi læger er en begrænset ressource, og vi ikke er blevet flere i praksis de sidste mange år – det vil sige, at er er flere patienter per læge i gennemsnit,” siger Bruno Melgaard Jensen.
Han siger at Regionerne ikke stillede krav om ændringer eller forbedringer i tilgængeligheden ved den seneste overenskomstforhandling.
”Så må vi også forvente, at regionerne er tilfredse med den tilgængelighed, der er,” siger Bruno Melgaard Jensen.