For godt fire år siden trådte en ny lov i kraft om videoovervågning i taxier.
Det var det konkrete resultat af en langvarig kamp fra landets taxichauffører for at sætte ind mod en hverdag præget af vold og trusler.
Videokameraerne har ikke sat en stopper for ulykkelige sager om overfald og sågar drab mod taxichauffører på arbejde. I 2014 blev hver femte taxichauffør udsat for vold, mens fire ud af fem blev udsat for trusler.
Men det har været med til at skabe mere tryghed, og derfor er det "tudetosset", at regeringen nu vil droppe kravet om videoovervågning som en del af en ny taxilov.
Det mener Jens Laursen, der er talsmand for Taxichaufførernes Landsklub under 3F.
- Det er aldrig til at spå om, hvordan det var gået, hvis vi ikke havde haft de her kameraer. Jeg tror, der ville have været endnu flere overfald, og politikerne risikerer at få blod på hænderne, hvis de afskaffer videoovervågningen, siger Jens Laursen til Avisen.dk.
Alufælge koster mere end et videokamera
Regeringen har i sit udspil til en ny taxilov skabt tvivl om overvågningens fremtid. Men både politikere og taxichauffører har svært ved at se argumenter mod videoovervågningen.
- Hvad er incitamentet til at fjerne det? Er det det økonomiske aspekt? Alufælge fra T. Hansen koster jo mere end at installere et videokamera. Og der har kun været positive tilbagemeldinger fra chauffører, siden det blev indført, siger Jens Laursen og tilføjer, at prisen på et videokamera er omkring 2000 kroner.
Men Jens Laursen har dog selv et andet bud på regeringens reelle hensigt med at droppe kravet om videokameraer. Forhandlingerne om en ny taxilov er nemlig i høj grad præget af den amerikanske kørselstjeneste Ubers indtog på det danske marked.
Lettere for Uber
Flere Uber-chauffører er blevet kendt skyldig i ulovlig taxikørsel, og det har fået især borgerlige politikere til at tale for en liberalisering af taxiloven, så der bliver plads til de nye digitale kørseltjenester.
- Det er klart, at det vil gøre det lettere for enhver at starte en taxivirksomhed og lettere for Uber at komme ind under lovgivingen, hvis man dropper alle sikkerhedskrav.
- Vi har ikke noget imod Uber, hvis de ellers opererer på samme vilkår som os andre. Men man skal ikke spille hasard med taxichaufførernes sikkerhed for at hjælpe Uber ind på markedet, fastslår Jens Laursen.
Forhandlingerne om taxiloven fortsætter senere i oktober.