Nu må justitsminister Søren Pind (V) og politiet tage fløjlshandskerne af i forhold til Uber og Ubers chauffører. Politiet bør lave razziaer i weekenderne i København og stoppe så mange Uber-chauffører som muligt. Og justitsministeren må se at få sat gang i en retssag mod Uber som virksomhed.
Det er budskabet fra Dansk Taxi Råd’s direktør Trine Wollenberg efter, at der netop er faldet en afgørende dom i Østre Landsret mod en 38-årig Uber-chauffør.
Trine Wollenberg repræsenterer taxi-branchen og vognmændene. Her har man lige siden Ubers etablering i Danmark for to år siden ment, at Ubers måde at drive virksomhed på i Danmark er ulovlig.
- Vi er meget glade for dagens dom. Den må give anledning til, at Søren Pind og politiet nu øger indsatsen mod Uber markant. Det er to år siden, Uber kom til Danmark, og det har kostet os i en branchen en masse penge i mistet indtjening, siger Trine Wollenberg til Avisen.dk.
Lignende toner slår Søren H. Nicolaisen an. Han er formand for foreningen Taxiførere i Danmark.
- Vi håber, at politiet og justitsministeren nu begynder at tage Uber alvorligt. Forhåbentlig bliver indsatsen mod Uber og dets chauffører øget markant, siger Søren H. Nicolaisen til Avisen.dk, og fortsætter:
- Det er ikke nok, at man bare tilfældigt standser to-tre Uber-chauffører hver måned i forbindelse med trafikkontroller. Nu må der oprettes en task-force eller lignende, som kan lave en målrettet indsats.
Klar opfordring
Trine Wollenberg fra Dansk Taxi Råd har en meget direkte opfordring til politiet og i sidste ende regeringen.
- Vi vil gerne have razziaer i København om aftenen og natten rettet mod Ubers chauffører. Hidtil har politiet ikke fået ressourcer til det, men her efter dommen må de penge bevilges, siger Trine Wollenberg, og fortsætter:
- Når politiet har ressourcer til at kontrollere taxier i Københavns Lufthavn, må der også kunne findes ressourcer til det her. Uber-chaufførerne bør blive jaget vildt.
Er danske myndigheder bovlamme?
SKAT har fået oplysninger fra Holland om danske Uber-chaufførers virke og er nu ved at undersøge, om de har betalt skat - og nok i skat - af deres indtægter.
- Det er fint, at SKAT nu er i gang med den undersøgelse. Men det kan simpelthen ikke passe, at de danske myndigheders indsats skal være afhængig af, hvad skatte-myndighederne gør i Holland og ikke gør, siger Søren H. Nicolaisen.
Når svenske kunder, kan danske også
Trine Wollenberg har ikke ondt af de omkring 300.000 danskere, som har downloadet Ubers app, og som kan risikere, at det bliver sværere eller dyrere for dem at komme til at køre med Uber i Storkøbenhavn.
- Danskerne bør betale det, som det nu en gang koster at tage en lovlig taxi, siger Trine Wollenberg, og uddyber:
- I Sverige faldt der domme, som ligner dem, der er faldet i Danmark. Og da lovgivningen skal holdes, valgte Uber at sadle om i Sverige og køre efter reglerne. Så nu må svenskerne betale det, som det nu en gang koster for en lovlig taxi, og det kan svenskerne sagtens finde ud af at leve med.
Minister må i sving
Trafikstyrelsen anmeldte allerede i november 2014 Uber til politiet, da koncernen etablerede sig i Danmark. Men der er endnu ikke rejst en tiltale mod Uber som virksomhed. Uber er indtil videre sigtet for at medvirke til, at chauffører kører ulovligt rundt.
- Med dagens afgørelse i landsretten må Søren Pind se at få sat gang i sagen mod virksomheden Uber, mener Søren H. Nicolaisen.