Det svenske selskab Hövding, der sælger en ny form for cykelhjelm, har medvind af stormstyrke på cykelstien. Det viser selskabets regnskab for tredje kvartal.
Hjelmen hænger rundt om halsen på cyklisten, og fungerer så som en airbag, hvis cyklisten falder. Det er blevet svært populært også selv om prisen lyder på flere tusinde kroner.
I tredje kvartal, der løber fra juli til og med september, solgte selskabet 19.373 Hövding-hjelme. Det var en stigning på 87 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
- Vi oplever en fantastisk udvikling i salget. Det samme antal, som vi før solgte på en måned, kan vi nogle gange sælge på få dage.
- Vi kan mærke, at Hövding også efterspørges på andre tidspunkter end sommermånederne, hvor der bliver cyklet mest. September måned stod for en tredjedel af omsætningen i kvartalet, skriver administrerende direktør Fredrik Carling i en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet.
Det relativt unge selskab er stadig i gang med en stor ekspansion. Hovedmarkederne er Sverige, Tyskland og ikke mindst Danmark. Men der er også udvidet til blandt andet Storbritannien og Japan, i takt med at myndighederne godkender hjelmen.
Omsætningen i tredje kvartal blev fordoblet sammenlignet med samme periode i 2017 og landede på 29,9 millioner svenske kroner.
Årets første ni måneder har budt på et salg på 63,2 millioner svenske kroner, allerede mere end der blev solgt for i hele 2017.
Ekspansionen er dog ikke gratis. Hövding har tabt 30,3 millioner svenske kroner i år indtil videre og forventer ikke at gå i plus før 2020.
Der mangler dog ikke penge i kassen. I sommer rejste Hövding 74 millioner svenske kroner gnidningsfrit. De skal bruges til at udvikle og lancere Hövding 3.0 samt udvide på nye markeder.
Hövding blev grundlagt i 2005 og i 2011 kom den første version af cykelhjelmen på markedet.
Det er dog først i de seneste år - og med version 2.0 - at salget er stukket til vejr.
/ritzau/