Når Kathleen Kai-Sørensen skal passe sit arbejde som promotionmanager hos pladeselskabet Universal Music, er Blackberry"en »fuldstændig genial«. På den udvidede mobiltelefon kan hun nemlig modtage og sende mails nøjagtig som på en almindelig computer.
»Jeg arbejder meget med amerikanske artister, som befinder sig i en anden tidszone, så jeg bruger den til at tjekke mails udenfor skrivebordstid. Med min Blackberry behøver jeg ikke at stresse hjem eller være afhængig af en computer med netforbindelse - jeg kan stå på et gadehjørne i London og svare på mails,« siger Kathleen Kai-Sørensen, som dog stadig foretrækker den almindelige computer til længere mails, selvom »Blackberry"en er noget nemmere at have med i dametasken«.
Crackberry til stjernerne
I håndtasken på paparazzi-stjerner som Paris Hilton og Nicole Richie har Blackberry"en for længst afløst den normale mobil. Det, der gør en Blackberry til mere end en almindelig mobil, er det fulde tastatur, som ligner et computertastatur. Men vigtigst af alt fungerer mailboksen nøjagtig ligesom på en computer, hvilket vil sige, at der hele tiden tikker mails ind - man skal ikke logge på og selv hente dem. Og når man har skrevet en mail, trykker man bare på send.
Derfor har Blackberry"en også fået øgenavnet Crackberry, fordi man hurtigt kan blive afhængig af hele tiden at skulle tjekke de mails, der tikker ind.
»Nogle bliver så afhængige, at de tjekker den uanset, om de sidder til bords eller dyrker sex. Sådan har jeg det heldigvis ikke selv - jeg bruger den kun, når jeg er ude at rejse eller derhjemme efter arbejde,« siger Vuk Srdanovic, vice president Nothern Europe i formue- forvaltningselskabet T. Rowe Price. Og det gør Vuk Srdanovic til et godt eksempel på den danske Blackberry-bruger.
Direktør-telefon
»Herhjemme bliver Blackberry"en kaldt CEO-telefonen (direktør), fordi den skal være koblet til en exchangeserver, som de fleste store virksomheder har – i modsætning til private mennesker,« siger Brian Dixen, mobilanalytiker hos Mediaprovider.
I USA har Blackberry 48 procent af markedet for de såkaldte smart-phones, og derovre tilbyder flere virksomheder, at private kan leje sig ind på en fælles exchangeserver og dermed benytte sig af en Blackberry.
Herhjemme forhandles telefonen kun af TDC, og de satser primært på erhvervslivet, blandt andet fordi den ikke er særlig sexet.
»Vi er ved at undersøge, om markedet er stort nok. Der er formentlig er en smertegrænse for, hvor meget private vil betale for at modtage deres emails. Derudover er Blackberry lidt konservativ, de unge vil formentlig ikke synes, at den er smart nok,« siger Flemming Krogsgaard, produktgruppechef i TDC.