Regeringen rammer plet med at indføre engelsk som obligatorisk fag allerede i 1. klasse.
Jo tidligere jo bedre, lyder det fra Sproglærerforeningens formand Ingrid Stuart, der venter spændt på regeringens udspil til en reform.
Til gengæld er hun skeptisk over for Venstres forhandlingsudspil, der går skridtet videre og lægger op til tysk eller fransk som obligatorisk fag fra 4. klasse. Og et sprog fra de fremadstormende BRIK-lande fra 7. klassetrin.
Kinesisk vil volde den gennemsnitlige elev for store vanskeligheder, mener Ingrid Stuart. Danske elever er nemlig ikke vant til at lære sprog ved at sætte sig ned og lære udenad.
- Rent sprogligt er kinesisk så svært, at det er begrænset, hvad man ville kunne lære på tre år. Man skal kunne mindst et par tusind tegn, før man kan læse bare en overskrift. Men jeg synes, det er fint, hvis man med temauger og projekter styrker børnenes interesse for at lære sproget senere, siger hun til Newspaq.
I det hele taget er det ikke alle elever, der vil få gavn af at have et tredje obligatorisk sprogfag i folkeskolen, lyder det fra sproglærerforeningens formand. Eleverne bør have mulighed for at dyrke andre interesser.
- Vi bifalder fulstændig, at eleverne får deres andet fremmedsprog på mellemtrinnet. Og så kan de meget interesserede elever få deres tredje fremmedsprog i 7. klasse. Det kan for eksempel være spansk eller portugisisk. Men hvis ikke, de er til det, skal de kunne vælge noget andet, siger Ingrid Stuart.