Sikkerhedsstyrelsen prøver igen i år at bruge Snapchat til at minde børn om at bruge sikkerhedsbriller nytårsaften.
- Snapchat er målgruppens foretrukne medie at kommunikere igennem. Så vi håber, at vi ved at være der, hvor de unge er, kan minde dem om, at sikkerhedsbrillerne skal på, siger Mette Cramon, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen.
På Snapchat sender man typisk billeder og korte videoer til venner og bekendte. Hertil er der en række filtrer, hvor man for eksempel kan give sit motiv hat eller overskæg på.
- Der er rigtig mange, der sender en nytårssnap. Og jo flere gange vi kan minde de unge om at følge sikkerhedsrådene, des større er sandsynligheden for, at de ryger ind på rygraden, siger Cramon.
Youtube-stjernerne Alexander Husum og Niki Topgaard har lavet to videoer i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen. De skal vise deres tusindvis af unge fans vigtigheden af de øvrige fyrværkeriråd.
Igen er tanken at møde børn og unge, der hvor deres opmærksomhed i forvejen er rettet.
- Vi ved godt at 10-13-årige ikke sidder og ser TV2-nyhederne. Men de kigger på youtubere. Så derfor er det en god måde at komme i dialog med dem på, fordi vi bliver i deres sprog, siger Cramon.
I nytårsdøgnet 2017-2018 brugte en million unikke brugere Sikkerhedsstyrelsens Snapchat-filter.
De sendte i alt fem millioner snapchatbeskeder, hvori filteret indgik.
Samtidig oplevede man et fald på 20 procent i antallet af 0-14-årige tilskadekomne.
Hvorvidt kampagnerne har haft en direkte effekt på den udvikling, er imidlertid svært at måle.
- Vi er jo vestjyder i Sikkerhedsstyrelsen. Derfor er vi ikke meget for at tage æren for et fald i ulykker. Det samlede antal ulykker er heldigvis relativt lavt, så der er mange faktorer, der kan spille ind, siger Cramon.
Sikkerhedsstyrelsen har desuden iværksat en landsdækkende skolekampagne og udsendt annoncer på andre populære sociale medier som Facebook og Instagram.
/ritzau/