Det skal gøres lettere og mere attraktivt for de små og mellemstore lokale virksomheder at være med i kampen om de hundredvis af opgaver til samlet flere hundrede millioner kroner, som Københavns Kommune udbyder hvert år.
Det er baggrunden for en række initiativer, som kommunen er på vej med, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Ganske vist vinder SMV"erne - defineret som virksomheder med færre end 50 ansatte - over 40 procent af alle udbudte aftaler, viser en undersøgelse i de kommunale forvaltninger her i foråret, men andelen skal højere op.
- Udgangspunktet er med andre ord godt, men en forudsætning for, at andelen øges er, at de byder. Derfor har vi fokus på at gøre det muligt og attraktiv for SMV"erne at byde med, siger overborgmester Frank Jensen.
- Det er vigtigt for væksten i København, at SMV"erne vokser. Vi har brug for flere job i København, og vi ved konkret, at meget af jobskabelsen ligger i SMV"erne, siger han.
Frank Jensen glæder sig over, at hele 84 procent af SMV-andelen i københavnske opgaver er lokale virksomheder fra hovedstadsregionen.
Der er tale om i alt ni forskellige forslag, som fremgår af en rapport udarbejdet af en arbejdsgruppe på tværs af kommunens forvaltninger.
Arbejdsgruppen blev nedsat sidste efterår på politisk initiativ for at komme med bud på, hvordan kommunen kan understøtte, at der benyttes lokal arbejdskraft og lokale virksomheder inden for lovgivningens rammer.
Håndværkerforeningen i København er undervejs i processen blevet hørt om de kommunale initiativer og er meget positiv.
- Det er uhyre positivt, at kommunen fokuserer så meget på det og selv ser nødvendigheden af SMV-venlige udbud. Det er vigtigt at give mulighed for, at alle kan byde, siger Håndværkerforeningens erhvervspolitiske konsulent Lars Magnus Christensen.