Fredag aften fik millioner af danskere svar på, om de får penge tilbage i skat, eller om de skal til lommerne og betale penge tilbage. Rigtig mange vil sidde tilbage med uopklarede spørgsmål, når de er kommet gennem køen på SKAT's hjemmeside og kan se deres årsopgørelse.
Derfor bliver mandag, hvor medarbejderne sidder klar ved telefonerne, årets travleste dag for SKAT. De forventer, at 80.000 danskere ringer til dem i den kommende uge for at få svar på alt fra kørselsfradrag til børnebidrag. 550 medarbejdere fra SKAT sidder klar i Odense, Ribe og Hjørring til at besvare deres henvendelser.
Ekstra medarbejdere er tilkaldt
Hos SKAT har man set frem til dagen med både glæde og spænding.
- Det er jo hele Danmarks befolkning, der bliver berørt, og det er jo helt vildt, så mange, der ringer til os. Så vi er selvfølgelig hvert år spændte på, om alt forløber, som det skal, fortæller Allan Vestergaard Hansen, der er kontorchef i SKATs kundecenter.
Der bliver trængsel på telefonlinjerne og i SKATs chat. Desuden vil de faste medarbejdere på SKATs kontorer opleve at skulle sidde lidt tættere, end de plejer. Der er nemlig hentet 37 ekstra medarbejdere ind, der skal hjælpe med at besvare stormen af henvendelser fra danskerne.
- Vi kalder altid ekstra ind til denne her begivenhed, da alle de faste medarbejdere ikke kan klare denne her massive opgave alene. Vi har oplært 20 vikarer og lånt 20 medarbejdere fra Den kommunale borgerservice. Herudover er der sat en del elever på opgaven, siger Allan Vestergaard Hansen.
De bliver blandt andet oplært i, hvad de skal svare, når fru Jensen ikke kan forstå, hvorfor hun skal betale penge tilbage.
SKAT hører fra dem, der skal have penge tilbage
Det er nemlig primært restskatten, som skattemedarbejderne modtager spørgsmål om fra den anden ende af telefonlinjen.
- Vi hører sjovt nok ikke ret meget fra dem, der skal have penge tilbage i SKAT. De fleste af dem, der ringer, har spørgsmål til, hvorfor de skal betale, griner Allan Vestergaard Hansen.
Sidste år var der en million danskere, der ikke havde betalt nok i skat året før, og de skulle derfor betale.
Allan Vestergaard Hansen fortæller, at SKAT regner med, at danskerne bliver ved med at ringe helt indtil maj, hvor der er frist for at indberette ændring til sin årsopgørelse. Vikarerne er derfor hyret ind hele perioden, så SKAT kan opfylde sin målsætning om, at de, der ringer, ikke skal vente mere end 7-9 minutter.