Skal bygge bro i Danmark - skyldte millioner til folk på byggeri i Norge

Historien fra Oslo får nu formanden for LO Lolland-Falster til at frygte, at noget lignende kan ramme de lokale entreprenører og ansatte, der ellers har glædet sig til at bygge Storstrømsbroen.
Historien fra Oslo får nu formanden for LO Lolland-Falster til at frygte, at noget lignende kan ramme de lokale entreprenører og ansatte, der ellers har glædet sig til at bygge Storstrømsbroen. Foto: LO Lolland-Falster

Et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, måtte indstille et milliardbyggeri af en tunnel- og togbane i Oslo, da de efter flere sager om forsinket betaling skyldte deres underentreprenører 100 millioner norske kroner. Det skriver Fagbladet 3F.

Omkring 20 underentreprenører på byggeriet holdt krisemøder med det italienske selskab Condotte, og flere standsede arbejdet helt som følge af gælden.

Det betød, at maskinerne på Condottes del af byggeriet til i alt 25 milliarder norske kroner stod stille i en periode henover sommeren 2017.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Først efter bygherren Bane NOR - som er Norges svar på BaneDanmark - pålagde det italienske selskab at betale sine regninger, kom der gang i tunnelbanen igen.

- Det er korrekt, at Condotte havde en anstrengt økonomi, og at der var underleverandører til Condotte på vores projekt, som ikke fik den betaling, de skulle, fortæller Per David Borenstein, projektdirektør i Bane NOR til Fagbladet 3F.

- Konsekvensen var, at nogle af underleverandørerne stoppede med at arbejde, og at byggeriet standsede i et stykke tid, uddyber han.

Condotte er et af de tre italienske firmaer, der har vundet entreprisen på Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, til en samlet pris på 2,1 milliarder kroner.

I forvejen er Condotte og et andet firma i konsortiet trukket ind i et retsdrama i Italien. Her skal de to firmaer Condotte og Grandi Lavori Fincosit i februar forsvare sig i en sag om korruption og bestikkelse for millioner.

Efter afsløringerne valgte transportminister Ole Birk Olesen (LA) kort før jul at udsætte underskriften på kontrakten om Storstrømsbroen med det italienske konsortium og i stedet sætte en undersøgelse af firmaernes baggrund i gang hos Kammeradvokaten.

Ifølge Eirik Næss fra fagforeningen Norsk Arbeidsmandsforbund, fik de manglende betalinger fra Condotte konsekvenser for flere firmaer og deres ansatte:

- Der var en underentreprenør, som gik konkurs. De måtte lukke firmaet, fordi de ikke fik betaling fra Condotte og derfor ikke havde penge til at betale deres ansatte løn. Andre firmaer på projektet måtte sende ansatte hjem uden løn i en periode, fortæller han.

Historien fra Oslo får nu formanden for LO Lolland-Falster til at frygte, at noget lignende kan ramme de lokale entreprenører og ansatte, der ellers har glædet sig til at bygge Storstrømsbroen.

- Lolland-Falster er et område i opsving efter mange års krise, og vores firmaer er stadig meget sårbare. Det ville derfor være en katastrofe for os, hvis en hovedentreprenør på Storstrømsbroen pludselig stoppede med at betale sine regninger til underentreprenørerne. Det ville koste vores entreprenører livet, fortæller Jørgen Erik Kozak Nielsen.

Hos Vejdirektoratet fortæller anlægschef Erik Stoklund Larsen, at han efter sagen om de ubetalte regninger i Oslo var i kontakt med den norske bygherre og hørte om problemerne med Condotte.

Vejdirektoratet henvendte sig dog ikke til Condotte for at spørge til de manglende betalinger til underleverandørerne.

Det italienske firma Condotte bekræfter i et svar på mail, at selskabet havde nogle 'meget korte' forsinkelser på betalinger til underleverandører på projektet i Norge.

- Condotte havde sidste sommer nogle likviditetsproblemer, fordi vi ikke fik store tilgodehavender fra kunder hentet hjem.

Firmaet understreger, at noget tilsvarende ikke kan ske i Danmark, fordi det her er et konsortium med tre firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.