Den ligner umiddelbart så mange andre færger, men Movitz i Stockholm repræsenterer en helt ny fremtid inden for både.
'Ja, den største forskel er nok, at den er mere stille og har færre vibrationer frem for alt,' forklarer Stephan De Leon, kaptajn.
Movitz sejler på elektricitet, hvorimod de fleste andre både sejler på diesel, og det betyder en meget mindre forurenende sejltur for miljøet og fremtiden. Elektriciteten kommer fra en vindmølle tæt på Stockholm, og det giver energi nok til at færgen skyder en fart på 10 knob.
Færgen sejler 20 ture mellem Gamla Stan i Sveriges hovedstad og forstaden Solna hver uge, hvor i alt 600 passagerer har fornøjelsen af den grønne rute, der begyndte i oktober.
Men indtil videre er der kun en enkelt opladestation til båden i Stockholm, så færgen må snyde lidt og bruge sin diesel-generator for at nå det sidste stykke til opladning. Selskabet Green City Ferries satser stærkt på, at der vil blive sat flere ladestationer op i fremtiden, så der kan komme flere elektriske færger i farvandet.
Planen er, at der allerede næste år skal indsættes en elektrisk hurtigfærge med plads til 80 passagerer i Stockholm.