Selvstændig? Sådan holder du styr på din likviditet

Advertorials

Sponsoreret indhold:

Som selvstændig erhvervsdrivende er der mange arbejdsopgaver, du skal varetage – du er både kundeservice, salgsmedarbejder, markedsføringsansvarlig og bogholder. De mange hatte betyder også, at det kan være svært at nå det hele i en travl hverdag. Og det virksomhedsejere nok helst ikke vil bruge for meget tid på, er at rykke efter betaling og følge op på kunder, der ikke får ekspederet deres fakturaer.

Desværre er likviditet og mangel herpå dog ofte det, der ender med at slå mange virksomheder ihjel. I denne artikel får du tre forslag til, hvordan du kan styre din likviditet bedre, hvis du er selvstændig.

Overvej et erhvervslån – mulighed, når alt andet brænder

Virksomhedslån lyder måske ikke som en sund løsning på det grundlæggende problem med, at kunder ikke betaler deres regninger, men at arbejde (bæredygtigt) med gæld er ifølge mange eksperter forskellen på eksplosive væksteventyr og det modsatte. Gæld kan nemlig være en fremragende måde at vækste på, og så længe man kan styre det, er det et effektivt værktøj, der sikrer, at man ikke må dreje nøglen om, blot fordi der mangler tusind kroner i kassen på en ellers helt normal onsdag.

Der findes mange muligheder og steder, hvor du kan optage et erhvervslån. Det gælder både hos bankerne, der tilbyder kassekreditter, men også kapital, der kan indskydes som en kapitalforhøjelse. Ligeledes er mange nye både danske og udenlandske aktører kommet til i de seneste år, hvilket øger dine muligheder for at finde det rette erhvervslån. Undersøg markedet, inden du nødvendigvis tager den bank, du kender og altid har brugt. Måske kan du få bedre ramme- og lånevilkår et andet sted, uden at du nødvendigvis skal flytte hele dit engagement derover.

Træk på dine leverandører og samarbejdspartnere

Hvis du ikke umiddelbart kan få flere og hurtigere penge i kassen, så kan du skrue på den knap, der styrer, hvor meget der går ud den anden vej. Dine kreditorer skal naturligvis have betaling for det arbejde, de leverer, men hvis du kan skubbe betalingen, så det passer med dit øvrige cash flow, så kan det være en oplagt mulighed for at få mere luft i likviditeten.

Tag fat i dine største leverandører, og hør dem, om de er åbne for at aftale mere gunstige betalingsvilkår, der stemmer overens med de betingelser, du tilbyder dine kunder den anden vej. Det er måske ikke alle, der er villige til at give sig, men kan du få bare en enkelt eller to af dem, du køber meget hos, til at give dig længere betalingsfrist eller andre betalingsmuligheder, så er du allerede kommet et godt stykke i en samlet løsning.

Automatisering er vejen frem

Generelt er der mange muligheder for at automatisere hele dit cash flow og sikre, at du får dine penge til tiden, men omvendt også at du får rykket dine kunder og fulgt op på ubetalte fakturaer, så det ikke er en forglemmelse, der betyder, at du ikke får dine penge. Der findes en masse løsninger (se evt. mere om likviditet her), der kan hjælpe dig med alt fra udsendelse, opfølgning og inkassoproces.

Ovenstående indhold er sponsoreret