Læs her, hvad der står i aftalen mellem Regionerne og de praktiserende læger om telefonservice:
- Lægen eller dennes personale skal kunne træffes telefonisk i dagtiden (hverdage 8-16).
Eller der skal gives henvisning til eller omstilling til et telefonnummer, hvor lægen eller en eller flere stedfortrædere, som lægen har indgået aftale med, kan træffes.
Henvisninger m.v. ved hjælp af telefonsvarer skal være præcise og aktuelle.
------------
- Lægen er hver dag fra mandag til fredag i et eller flere tidsrum - dog samlet mindst en time dagligt - tilgængelig for telefonkonsultationer og andre telefoniske henvendelser end tidsbestilling, afhængig af patienternes muligheder og behov for at henvende sig med henblik på telefonisk rådgivning.
Lægen kan give mulighed for telefoniske henvendelser på andre tidspunkter.
Telefontiden eller en del heraf kan være den samme som tiden for anmodning om sygebesøg.
------------
- Læger, der afholder konsultation med tidsbestilling, skal i et fast tidsrum hver dag fra mandag til fredag give mulighed for tidsbestilling.
Tidsrummet for tidsbestilling skal være forskelligt fra tidsrummet for telefonkonsultation, såfremt sammenfald af de to funktioner forhindrer en rimelig adgang til at komme i kontakt med lægen eller klinikpersonalet.
Kilde: Overenskomst om almen praksis