Savner du at få et kram? - sådan gør du

Sex og samliv
Du skal ikke være bekymret for, at din hudsult sætter spor på den lange bane. (Foto: Jonathan Borba/Pexels)

Den fysiske kontakt er i øjeblikket skruet ned til et minimum, og derfor kan der være behov for selv at give kroppen lidt ekstra opmærksomhed.

I Italien kindkysser de, i Danmark krammer vi. Men den daglige kontakt - selv med nogle af vores allernærmeste - er i øjeblikket skruet ned til et absolut minimum.

Og det begynder man at kunne mærke helt fysisk. Begrebet hudsult dækker over, at kroppen simpelthen skriger efter den fysiske berøring fra andre.

- Hudsult er ikke et videnskabeligt begreb, men der findes et videnskabeligt mål for frigivelse af stoffet oxytocin ved berøring, forklarer hjerneforsker Troels W. Kjær, som er overlæge ved Neurofysiologisk Afdeling på Sjællands Universitetshospital og professor ved Københavns Universitet.

- Vores krop er beregnet til at navigere i blandt andet berøring som en måde at føle tilknytning til folk. Når man frigiver oxytocin, så opfatter hjernen, at det er nogle mennesker, man skal holde fast i.

Oxytocin kaldes også populært kramme- eller kærlighedshormonet og udskilles altså blandt andet ved berøring.

Men det er i øjeblikket en mangelvare og måske særligt som ældre, single eller coronaisoleret.

Berøringen er med til at give ro og en afslappet tilstand, forklarer hjerneforskeren. Og selv om den letteste kur ville være nærkontakt, så er det desværre ikke en mulighed lige pt.

Men man kan bruge et par trick til at snyde hjernen til at få kroppen og hjernen til at føle sig berørt.

Det handler om at give sig selv lidt kærlig omsorg, fortæller Karen Østergaard, som er psykoteraput og parterapeut.

- Du skal sætte noget tid af - for eksempel efter badet - hvor du drager omsorg for dig selv. Det kan være en langsom og blid massage efter badet. Du kan smøre dig ind i olie eller bodylotion og arbejde hele kroppen igennem, siger hun.

- Flyt opmærksomheden hele vejen rundt, og giv dig selv pæne ord med på vejen. Det er vigtigt, at det ikke går for hurtigt. Du må gerne dvæle og kærtegne.

Hvis man er enlig forælder, men har børn i husstanden, er det helt oplagt at være endnu tættere i disse uger.

- Vær sammen fysisk og kropsligt, børnene elsker at blive nusset og kærtegnet, og du får selv lige så meget ud af det. Du kommer til at slappe af.

Og faktisk kan et kæledyr også give nogle af de samme positive effekter.

- Læg dig tæt sammen med dyret, læg hænderne på hundens eller kattens krop, og mærk åndedrættet. Det kan være meget afstressende. At stryge dyret over pelsen kan virke næsten meditativt, siger hun.

Mange ældre er i øjeblikket også ekstra udfordret i forhold til den fysiske kontakt. Karen Østergaards bedste råd er eksempelvis at stryge sig selv blidt over armen.

/ritzau fokus/

Af Anna Raabæk, Ritzau FOKUS