* Princippet bag roadpricing er, at man betaler en afgift for, hvor meget man kører i sin bil, og hvor meget kørslen belaster vejnettet.
* Afgiften bestemmes via en GPS-sender, som skal installeres i alle biler. Den fastslår, hvor, hvornår og hvor langt den enkelte bil har kørt.
* Prisen opgøres per kilometer. Trængselskommissionen har arbejdet med fire forskellige takstniveauer: En grundtakst, en bytakst, en storbytakst og myldretidstakst.
* Eksempelvis skal det kun koste grundtaksten, hvis man kører rundt på en tyndt trafikeret landevej om natten, mens det skal udløse samtlige takstniveauer, hvis man kører rundt i centrum af København en fredag eftermiddag klokken 16.
* For at gøre roadpricing provenuneutralt kan det bindes sammen med en sænkelse af registreringsafgiften. På den måde stiger det samlede afgiftstryk på bilejerne ikke, men nogle bilejere vil komme til at betale en højere afgift end i dag, mens andre vil betale en lavere.
* Den enkelte bilejer kan på den måde sænke sin afgift ved at omlægge sin kørsel.
/ritzau/